ביהמ"ש העליון פסק כי ראש המועצה האזורית מרחבים יוכל להמשיך בכהונתו ואף להתמודד בבחירות למרות שהוגש נגדו כתב אישום

בבית משפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק בפני כב' השופט ס' ג'ובראן, כב' השופט י' דנציגר, כב' השופט ע' פוגלמן. בג"ץ 6749/12 רגב חייט נ' אבנר מורי
הרקע

בשנת 2011 הוגש נגד אבנר מורי, ראש המועצה האזורית מרחבים, כתב אישום באשמת לקיחת שוחד והפרת אמונים ומרמה בנסיבות מחמירות בזמן כהונתו כראש מועצה.

בעקבות הגשת כתב האישום, עותרים תושבי המועצה לביהמ"ש בבקשה כי יורה למורי להתפטר מתפקידו, היות ואין זה סביר שאדם שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שוחד ימשיך להחזיק בתפקיד ציבורי.

לחלופין, דורשים התושבים, כי המועצה האזורית תעבירו מתפקידו או כי שר הפנים יעבירו מתפקידו, וכי ימנע ממנו להתמודד לבחירות החלות בסוף שנת 2012.

מנגד, טוען מורי, כי העתירה מוגשת על בסיס פוליטי ומתבססת על טענות חסרות שחר, שהרי כתב האישום נמצא בשלב ההוכחות בלבד והוא אינו מורשע במאומה עד כה. כמו כן, טוען אבנר, כי חל שיהוי רב בהגשת העתירה שהרי העתירה הוגשה כשנה וחצי לאחר הגשת כתב האישום ולכן יש לדחות את העתירה בטענת שיהוי.

דיון והכרעה

 ראשית, מציין ביהמ"ש, כי לפי האמור בחוק המועצות האזוריות - השעיית ראש מועצה מכהן תיעשה רק כאשר יש נגדו פסק דין חלוט, לפיו העבירה שביצע ראש המועצה יש עמה קלון. כמו כן, נקבע בצו המועצות המקומיות, כי אדם שהורשע ונידון למאסר בפועל לתקופה העולה על 3 חודשים אינו כשיר לכהן כחבר מועצה אלא אם חלפו 7 שנים מיום סיום ריצוי העונש או שנקבע ע"י ועדת הבחירות המרכזית כי בעבירה שביצע אין קלון, אולם, החוק לא מדבר על מצב של ראש מועצה אשר הוגש נגדו כתב אישום, ולכן לא ניתן לומר כי העברת ראש מועצה מתפקידו נדרשת גם בהגשת כתב אישום נגד ראש המועצה.

כמו כן, מציין ביהמ"ש, כי בפקודת המועצות המקומיות מצוין, כי שר הפנים אכן מוסמך להורות על העברת ראש רשות מתפקידו, אולם סמכות זו לא נתונה לו בשנה שלפני הבחירות, ולכן היא איננה רלוונטית לענייננו.

בנוסף, פוסק ביהמ"ש, כי למועצת הרשות יש את הסמכות לבחון את המשך כהונתו של ראש הרשות נוכח התנהגות שאינה הולמת את תפקידו, ובמקרה דנא, סבור ביהמ"ש, היה ראוי כי לפני שפונים לביהמ"ש יפנו למועצת הרשות בכדי שתשקול את המשך תפקידו של מורי. ביהמ"ש מדגיש, כי הפנייה לשר הפנים תיעשה רק במקרים בהם המועצה המקומית לא מילאה את תפקידיה.

בהתאם לאמור לעיל, פוסק ביהמ"ש, כי ראוי היה שהתושבים יפנו בתחילה למועצת הרשות, בכדי שזו תדון בשאלת המשך כהונתו של מורי, וזאת בטרם יפנו ישירות לביהמ"ש לקבלת סעד משפטי. בנוסף, פוסק ביהמ"ש, כי היות והתושבים פנו לקבלת סעד מביהמ"ש רק כשנה וחצי לאחר שהוגש כתב האישום נגד מורי, הרי שחל כאן שיהוי רב המצדיק את דחיית העתירה.

לבסוף, מציין ביהמ"ש, כי למנהל הבחירות מוענקת סמכות לפסול מועמד שאינו ממלא אחר הדרישות, ולכן כל המבקש לפסול מועמד רשאי לפנות לועדת הבחירות בבקשה לפסילת מועמד זה, ומשלא עשו כן התושבים הרי שיש בזה אי מיצוי הליכים ודין בקשה זו להידחות. בנוסף, מדגיש ביהמ"ש, כי שלילת זכות היסוד החוקתית - הזכות להיבחר, תיעשה רק במקום בו האדם הורשע ונדון לתקופת מאסר העולה על 3 חודשים, ומשזה לא מה שארע במקרה דנן, אין לתושבים על מה להלין.

 
סיכום

ביהמ"ש דוחה את עתירת תושבי המועצה האזורית מרחבים להעביר את ראש המועצה מתפקידו.

בנוסף, פוסק ביהמ"ש כי התושבים ישלמו הוצאות משפט בסך 40,000 ₪.

ניתן ב- ח' בכסלו התשע"ג, 22.11.2012.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: