זכות העיון במסמכי ההצעה הזוכה במכרז

עתמ (ת''א) 1440/08 נור חומרי ניקוי שיווק והפצה בע''מ נ' מדינת ישראל משרד הבטחון

 

העותרת פנתה למשרד הבטחון, על מנת שזה יעמיד לרשותה את מסמכי ההצעה הזוכה, אך החברה שזכתה במכרז התנגדה לחשיפת המחירים המפורטים בהצעתה, בטענה כי נתונים אלו מהווים "סוד מסחרי ומקצועי" שלה.

 

בהתבסס על עמדה זו של החברה הזוכה, אפשר משרד הבטחון לעותרת לעיין בחלקי ההצעה שאינם מהווים לגישת החברה הזוכה, "סוד מסחרי / מקצועי", וסירב לתת לה לעיין ביתר המסמכים המבוקשים על ידה.

 

גדר המחלוקת במסגרת העתירה הוא בשאלה, האם המחירים שהוצעו ע"י החברה שזכתה במכרז, חוסים בצל התיבה "סוד מסחרי" ?

 

בית המשפט קיבל את העתירה והורה למשרד הבטחון לחשוף בפני העותרת את מחירי ההצעה הזוכה.

 

בית המשפט ביסס את החלטתו על פסיקות קודמות שניתנו בסוגייה זו, בהן נקבע שאין מנוס ממסקנה כי כל מסמכי המכרז כולם - לרבות ההצעות שוועדת המכרזים דנה בהן - חייבים להיות פתוחים לפני כל משתתפי המכרז, בכפוף לזכות חיסיון מוגדרות, כגון סודות מקצועיים, צנעת היחיד, וכמובן זכויות חיסיון שנקבעו מפורשות בדין. והטוען לחיסיון - עליו הנטל לייסד זכותו.

 

כלומר, העיון במסמכי המכרז הוא הכלל, ומניעת העיון - החריג.

בית המשפט ציין את עמדתו של המלומד ש. הרציג, עמדה שאומצה ע"י בית המשפט העליון ולפיה- "שיקול הדעת בעניין קיום סוד מסחרי או מקצועי מסור לוועדת המכרזים ולא למשתתף בעל ההצעה. בכל מקרה, סכום ההצעה הזוכה ומרכיביה, חשופים תמיד בפני המציעים שלא זכו, ואין הם יכולים להחשב סוד מסחרי. על המציע להביא בחשבון, בעת הגשת הצעתו, כי סכום הצעתו עלול להחשף בפני מתחריו אם יזכה.

 

זכות העיון פרושה על פני  מסמכי המכרז כולו. זכותו של כל משתתף במכרז לעיין, על פני הדברים, בכל מסמך, ובכלל זה בכל הפרוטוקולים של וועדת המכרזים, בכל ההתכתבויות שלה, בכל חוות הדעת שהוגשו לה, בהצעה הזוכה במכרז, וכן בהצעות נוספות שהוגשו למכרז, אם המבקש יכול להראות טעם ענייני לבקשה זו.

 

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי זכות העיון אינה זכות מוחלטת. לזכות העיון סייגים הנחלקים לשתי קבוצות עיקריות: קבוצה אחת כוללת את הסייגים שתכליתם לשמור על אינטרסים ציבוריים שהרשות המנהלית מופקדת עליהם, והקבוצה השנייה - סייגים שמטרתם להגן על סודות מסחריים או מקצועיים של מציעים.

 

באשר לשאלה שעמדה במחלוקת- בית המשפט קבע כי להבדיל מתהליכי ייצור, שיטות ייצור, שמות לקוחות וספקים פוטנציאלים וכיו"ב סודות מסחריים, מחירו הסופי של פריט אינו יכול לחסות, ככל, תחת צל התיבה "סוד מסחרי".

 

ה"מחיר" הינו "חזית" ההצעה במכרז. ה"מחיר" הינו הלבוש העוטף את ההצעה, ומשמש לה אבן השתייה. הסתרת המחיר הסופי הינה בבחינת עלטת המכרז והסתרתו מעיני הציבור. מעשה שיש בו לפגוע בתקינות מהלכי הרשות השלטונית והאפשרות לבקרם.

 

בית המשפט אף הוסיף כי גם אם היה נקבע שמחיר ההצעה הוא "סוד מסחרי", הרי שהחיסיון במקרה שלפניו היה נסוג מפני האינטרס הציבורי, כאמור לעיל.

 

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: