מי האחראי על קביעת הנחה בארנונה לבניין ריק?

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים לפני כבוד השופט י' עמית, כבוד השופט א' שטיין וכבוד השופט ש' שוחט. עע"מ 8914/20 מועצה מקומית גוש חלב נגד עורכי דין למנהל תקין.

לפנינו ערעור על פסק דין של ביהמ"ש לעניינים מנהליים העוסק בשאלה, מיהו הגורם שלו נתונה הסמכות לתת הנחה בארנונה לבניין ריק- גזבר המועצה או וועדת ההנחות?

רקע:

חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב), התשנ"ג-1993 (להלן: "חוק ההסדרים") הוא המקור הנורמטיבי להטלת חיובי ארנונה וקביעת הנחות ארנונה. בהתאם לתקנה 12 לחוק ההסדרים, המועצה היא זו שמוגדרת כגוף שבאפשרותו לקבוע הנחה לבניין ריק, כאשר הגזבר הוא בעל הסמכות להעניק הנחות במועצה לפי תקנה 15 לחוק ההסדרים. יחד עם זאת, תקנה 5 מורה על מינויה של ועדת הנחות לעניין פרקים ד' וה' ששם הגוף המכריע הוא המועצה המקומית בלבד.

בפסק דין שניתן ביום 10.11.2020, הכריע ביהמ"ש לעניינים מנהליים כי מאחר ותקנה 5 מורה למועצה למנות ועדת הנחות, הסמכות לדון בבקשות למתן הנחה מארנונה לבניין ריק נתונה לוועדה ואינה נתונה לגזבר.

דיון והכרעה:

בפסיקה נקבע כי כללי הפרשנות הרגילים יפים גם לצורך פירושם של דיני המס וכיוצא בזאת, גם על תשלומי ארנונה המהווים "מס עירוני". בבואנו לפרש דבר חקיקה, נקודת המוצא הינה "גבול הפרשנות הוא גבול הלשון". במקום בו הלשון מאפשרת פרשנויות נוספות, יש לבחור בפרשנות שתגשים את תכלית החקיקה באופן המיטבי.

על פני הדברים, ביהמ"ש מצא כי הפרשנות המילולית הפשוטה של התקנות בפרק ה' תומכות במעמדת המערערים כך שהמועצה, באמצעות גזבר המועצה, היא שרשאית לקבוע הנחות בארנונה. גם בחינה תכליתית ובחינת עמדת משרד הפנים מתיישבות עם המסקנה דלעיל.

סיכום:

הערעור מתקבל. פסק דינו של בית משפט קמא מבוטל.

החלטת המועצה לפיה לגזבר המועצה נתונה הסמכות ליתן הנחה בארנונה לבניין ריק תיוותר על כנה.

ללא צו להוצאות.

ניתן ביום: כ"ה באב התשפ"ב, 22 לאוגוסט 2022.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: