ביה"ד הארצי לעבודה דן בשאלה האם ניתן לראות בנציגי העובדים הבכירים ברשויות המקומיות כארגון עובדים

בבית הדין הארצי לעבודה, בפני כב' הנשיא יגאל פליטמן. סקכ (ארצי) 13165-10-14 איגוד הגזברים ברשויות המקומיות ואח' נ' הממונה על השכר במשרד האוצר ואח'.
רקע

בפני בית הדין הארצי לעבודה הוגשה בקשה לעדכון זכויותיהם של העובדים הבכירים ברשויות המקומיות (המנכ"לים, הגזברים, המהנדסים, המבקרים והמשפטנים המאוגדים באיגודים הפרופסיונאליים) כך ש:

א.      רכיב מענק יובל המשולם לעובדים הבכירים המועסקים בשירות הציבורי במדינה, ישולם גם להם.

ב.      גם לעובדים הבכירים ברשויות המועסקים בחוזי עבודה אישיים ומבוטחים בפנסיה צוברת ישולם פיצוי בעד ימי מחלה שלא נוצלו.

ג.       שכר הבכירים ברשויות יעודכן בהתאם לנתונים המתקבלים ממרשם האוכלוסין ולא מנתוני הלמ"ס.

לחילופין התבקש ביה"ד להורות למשרד האוצר ומשרד הפנים לקיים עם נציגי העובדים הבכירים דיאלוג ביחס לתנאי העסקתם.

המבקשים, נציגי הארגונים המפורטים לעיל, טוענים כי לביה"ד סמכות לדון בתביעה כיוון שמדובר במי שיכולים להיות צדדים להסכם קיבוצי כללי, שהרי בהיותם מייצגים את המספר הגדול ביותר של העובדים הבכירים ברשויות המקומיות, הם רשאים להיות ארגון עובדים. לחילופין, טוענים הנציגים כי לביה"ד הסמכות לדון בתביעה, לאור הקביעה בפסיקה כי יש לשים לב לטיבו האמיתי של הסכסוך לאור תוכן הבקשה, ובמקרה דנן מדובר בסכסוך בין- ארגוני בשאלה המשפטית באשר ליחס לתנאי ההעסקה של העובדים הבכירים ברשויות המקומיות.

מנגד, משרד האוצר ומשרד הפנים טוענים כי יש לסלק את התביעה על הסף מחוסר סמכות עניינית, היות והמבקשים אינם ארגון עובדים, אלא מקבץ של עמותות המאגדות עובדים שונים המועסקים במגוון מקצועות ותפקידים ברשויות המקומיות, ברמות שכר שונות ובתנאי העסקה שונים. יתר על כן, לטענת המשרדים, לא מדובר בסכסוך בין- ארגוני, אלא בבקשה נקודתית לעניין שלושת הרכיבים הכספיים נשוא הבקשה.

בתגובתם לכך, טוענים המבקשים כי ניתן לראות בהם ארגון עובדים היות והם עומדים בקריטריונים שנקבעו בפסיקה, כגון: מטרתם כוללת את קידום ענייניהם של החברים כעובדים; הם פועלים ללא תלות במעסיקים; החברות במבקשים היא וולונטרית; ועוד. בנוסף טוענים המבקשים כי בעניינם חלות נסיבות מיוחדות המבדילות אותם מיתר העובדים ברשויות המקומיות, כיוון ותנאי השכר המשולמים להם אינם ניתנים לשיקול דעתה של הרשות המקומית, וכל רצונם הוא לעגן בצורה קיבוצית את תנאי העסקתם, ולכן לטענתם, יש להפעיל מבחן שונה ולנהוג ביתר גמישות כלפיהם. לבסוף, טוענים המבקשים כי תביעתם אינה עוסקת בשלושה רכיבי שכר אלא בבקשה לדיאלוג לצורך קביעת תנאי העסקתם.

דיון והכרעה

לאחר שביה"ד נתן דעתו לכל החומר אשר הונח לפניו ולכל טענות הצדדים על פרטיהם, הוא קבע כי, יש להיעתר לבקשת המבקשים, ולקיים דיון בעניין ובכלל זה בשאלה האם ניתן לראות את המבקשים כארגון עובדים.

מכיוון וישנה מחלוקת בסוגיה זו בין הצדדים, קבע ביהמ"ש כי התיק יקבע לדיון בפני מותב בביה"ד.

 
סיכום

ביה"ד נתן דעתו לכלל טענות הצדדים ולחומר המונח בפניו, וקבע כי יש להיעתר לבקשת המבקשים.

ניתן ביום א' בכסלו תשע"ה, ה23 בנובמבר 2014, בהיעדר הצדדים.

 

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: