בקשה לפסילת הצעה במכרז בטענה כי ההצעה נמוכה בצורה קיצונית מהאומדן, האם דינה להתקבל?

עתמ 593/08, בנייני הסולטאן תשתיות ופיתוח בע''מ נ' עיריית שפרעם ואח', בימ''ש לעניינים מנהליים חיפה,

 

חברת בנייני הסולטאן תשתיות ופיתוח בע"מ (להלן: "חב' בנייני הסולטאן"), עתרה לבית המשפט לביטול זכייתו במכרז של אבראהים עוראבי (להלן: "אבראהים"), בטענה כי הצעתו של אבראהים נמוכה בצורה קיצונית מהאומדן ואינה ריאלית, וכן, כי אבראהים חסר ניסיון בביצוע עבודות בהיקף אשר נדרש במכרז.

 

עיריית שפרעם פרסמה מכרז לביצוע עבודות שיפוצים בבתי הספר בשפרעם. בהתאם להמלצת ועדת המכרזים של עיריית שפרעם שאושרה על ידי ראש עיריית שפרעם, הוחלט כי אבראהים בעל הניסיון מתאים לתנאי המכרז, ולפיכך הצעתו התקבלה.

 

טענותיה של חב' בנייני הסולטאן הן בעיקרן כי אבראהים לא צירף להצעתו אישורים לביצוע עבודה דומה, תנאי שהוא מתנאי המכרז; בפועל, ביצע איברהים עבודות שיפוצים בבתי ספר, אך מדובר בעבודות שיפוצים בהיקף קטן יחסית לדרישות הנדרשות במכרז נשוא התביעה; הצעתו של אבראהים נמוכה בצורה קיצונית מהאומדן ואינה ריאלית; ועדת המכרזים לא דרשה חוות דעת מקצועית והתעלמה ממכתבו של פקיד בעיריית שפרעם בדבר ניסיון גרוע מעבודה בעבר עם אבראהים;

 

עיריית שפרעם טענה כי יש לדחות את התביעה מהנימוקים הבאים: בכל הנוגע לאישורים בדבר ביצוע עבודה דומה בעבר – טוענת העירייה כי בתנאי המכרז צוין במפורש כי ועדת המכרזים תהיה מוסמכת לבקש מהמציעים אישורים לביצוע עבודות דומות בעבר לאחר פתיחת תיבת המכרזים; לעניין ניסיון העבר של אבראהים – אבראהים ביצע בעבר עבודות דומות ואין צורך שיהיו זהות בטיבן או בהיקפן; ועדת המכרזים פעלה כדין כשזימנה את אבראהים לבירור, שם נבחנה הצעתו, לרבות הגובה הכספי של ההצעה; ועדת המכרזים מצאה את אבראהים מתאים לביצוע עבודות השיפוצים משיקולים מקצועיים סבירים ואין עילה להתערב בהחלטת ועדת המכרזים.

 

בית המשפט הכריע כי דין התביעה להדחות מהטעמים הבאים:

טעם דיוני- מקדמי- חב' בנייני הסולטאן לא חשפה בפני בית המשפט את הצעתה שלה במכרז, על כל נספחיה.

בכל הנוגע לטענה בדבר המצאת מסמכים בעניין ניסיון קודם בביצוע עבודות דומות, וזאת לאחר פתיחת תיבת המכרזים, סבר בית המשפט כי חב' בנייני הסולטאן מנועה מלטעון טענה זו כעת לאחר שהשתתפה במכרז. בהכרעתו זאת הסתמך בית המשפט על סעיף 24 לתנאי המכרז הקובע כי עיריית שפרעם כללה בתנאי המכרז אישור להוספת פרטים שלא צורפו להצעה המוגשת במכרז, באופן שישלים את תנאי הסף גם לאחר פתיחת תיבת המכרזים.

בית המשפט טוען כי הכלל שבסעיף 24 לתנאי המכרז הנ"ל, היה ידוע לכל משתתפי המכרז, לרבות לחב' בנייני הסולטאן, לכן, אם לדעתם מדובר בתנאי שהוא פגום, עליו לנקוט בהליך המתאים כנגד אותו התנאי קודם לפתיחת המכרז. בית המשפט טוען כי ההתמודדות של חב' בנייני הסולטאן במכרז, ההמתנה לתוצאותיו והגשת עתירה מאוחרת יותר, מהווה שיהוי, הן בהיבט האובייקטיבי והן בהיבט הסובייקטיבי, באופן שבו נגרם נזק הן לעיריית שפרעם והן למשתתפים אחרים אשר התמודדו במכרז על בסיס אותם תנאים ותוך הסכמה להם.

הכרעתו של בית המשפט התבססה על פסיקות קודמות שניתנו בסוגיה זו וביניהן, ע"א 4683/97, ידע מחשבים ותוכנה בע"מ נ' מדנ"י ואח': "אמת, משתתף במכרז, המודע לפגם במכרז אן בהליכיו, צריך להודיע על כך בעוד מועד. אין זה ראוי כי משתתף במכרז, הפגום לדעתו, ינצור הפגם בליבו, מתוך תקווה לזכות בו, ורק אם הפסיד, יעורר הפגם".

אשר על כן, הן מטעם של השתק והם מטעם של שיהוי, דין העתירה, ככל שהיא מתייחסת לתנאי המכרז ואופן הפעלתו להידחות.

 

לעניין ניסיונו של אבראהים בביצוע עבודות דומות, כפי שנדרש בתנאי המכרז, הלכה היא כי "השאלה אם ניסיונו של מציע פלוני מספיק הוא אם לאו, מסורה להערכתן של רשויות המכרז, ואם הללו הפעילו שיקול דעתן המנהלי נכונה, לא יתערב בו בית המשפט". (בג"צ 441/83, ניסן סעדיאן נ' ראש עיריית אשדוד ואח'). הכלל הוא שדרישת ניסיון בביצוע עבודות דומות אינו מחייב ביצוע עבודות זהות.

בהתאם לכך, קבע בית המשפט כי אבראהים עמד בתנאי הסף לעניין מוכח בביצוע עבודות דומות בעבר.

 

עוד קבע בית המשפט כי אינו מצא פגם המצדיק את ביטול זכייתו של אבראהים מהטעם שהצעתו נמוכה באופן משמעותי מהאומדן ומכל יתר הצעות המתמודדים. בית המשפט הסביר הכרעתו בכך שנכונות של משתתף במכרז להציע מחיר זול, באופן בו הרווח שיהיה לו מביצוע העבודה יהיה נמוך, וזאת משיקולים ארוכי טווח כגון: חדירה לשוק, ביסוס מעמדו, צבירת מוניטין ורצון להרחיב תחומי עיסוק, וזאת תוך ספיגת הפסד לטווח קצר, אינה בהכרח החלטה בלתי סבירה.

מכאן, גם שההצעה שמציע משתתף במכרז במחיר זול מהאומדן, אינה בהכרח הצעה בלתי סבירה, אין כלל או הנחה עובדתית לפיה ראוי לפסול כל הצעה אשר אין בה, לכאורה, רווח למציע. מכאן, קבע בית המשפט, לא ניתן לומר כי ועדת המכרזים אשר אישרה את הצעתו של אבראהים, וזאת לאחר ישיבת בירור שנערכה עם נציגים מטעם אבראהים, היא החלטה שאינה סבירה.

 

בנוסף, קבע בית המשפט, כי לא מצא שנפל פגם בכך שועדת המכרזים לא קיבלה את עמדתו של הפקיד בעיריית שפרעם, שטען כי בעבר היו בעיות שונות בהתקשרויות עם אבראהים. ועדת המכרזים ערכה ישיבה לבירור על השאלות, קיבלה את ההבהרות הנדרשות והחליטה על פי מיטב שיקול דעתה המקצועי, להמליץ על הצעתו של איבראהים.

עצם העובדה שעמדתו החולקת של מאן דהוא בעירייה לא התקבלה, לא הופכת את ההחלטה לבלתי סבירה.

 

עוד מוסיף בית המשפט, כי הכלל הוא שאין בית משפט שם עצמו במקום ועדת המכרזים אם זו הפעילה סמכותה כדין ושקלה שיקולים מקצועיים סבירים.

 

בסיכומו של דבר, קבע בית המשפט כי לא מצא בהמלצת ועדת המכרזים של עיריית שפרעם, שאושרה על ידי ראש העיר שפרעם, פגם המצדיק את ביטול תוצאותיו של המכרז וביטול זכייתו של איבראהים בביצוע העבודות על פי תנאי המכרז.

 

העתירה נדחתה, תוך חיוב חב' בנייני הסולטאן בהוצאות העירייה בסך 10,000 ₪ +מע"מ ובהוצאות איבראהים בסך 2,000 ₪.

ניתן ביום 22.7.08.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: