הצעה חסרה במכרז


 

מהו דינה של הצעה שהוגשה למכרז המבוסס על כתב כמויות, כאשר המציע לא השלים את המחירים בכתב הכמויות ביחס לפריטים מסוימים ?

 

העובדות הרלוונטיות:

1.      המדובר במכרז לביצוע עבודות תאורה שפורסם ע"י רשות מקומית.

 

2.      מגישי ההצעות נדרשו לציין את המחירים המבוקשים לכל הסעיפים בכתב הכמויות, וההצעה הזוכה נקבעת לאחר שקלול המחירים לגבי כל הפריטים בכתב הכמויות.

 

3.      במסגרת סיור הקבלנים שהתקיים, נמסר למציעים כי 1 מתוך 9 הסעיפים בדף מס' 1 בכתב הכמויות אינו חלק מהמכרז שבנדון, והם אינם נדרשים לציין את התמורה המבוקשת לגביו.

 

4.      במועד פתיחת ההצעות במכרז התברר כי אחד המציעים במכרז לא ציין את התמורה המבוקשת לגבי כל 9 הסעיפים בדף מס' 1 בכתב הכמויות, כך שהצעתו חסרה.

 

המסגרת הנורמטיבית:

 

5.     בסעיפים 20-19 לתוספת השניה לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 נקבע:

 

19.    (א)       מבלי לפגוע בהוראות סעיף 18א, הועדה רשאית להזמין בעל הצעה כדי לברר פרטים במסמכי המכרז שהגיש, וכן פרטים אחרים הדרושים לה לצורך כל החלטה בהתאם לתוספת זו.

          (ב)       הבירור ייעשה בידי הועדה או מי שהיא קבעה.

          (ג)        פרטי הבירור יירשמו בפרוטוקול.

20.    (א)       היה לועדה, אחרי עיון במסמכי המכרז, יסוד סביר לחשוב שכוונתו של בעל מסמכי המכרז היתה להוליך את הועדה שולל, על ידי שגיאות שנעשו במכוון או על ידי תכסיסים בלתי הוגנים, רשאית היא — לאחר שנתנה לבעל מסמכי המכרז הזדמנות להביא טענותיו — להחליט שלא לדון עוד במסמכי המכרז שהגיש.

(ב)       נראה לועדה אחר עיון במסמכי המכרז ולאחר שניתנה לבעל מסמכי מכרז הזדמנות להביא טענותיו, כי המוצע במסמכי המכרז מבוסס על הבנה מוטעית של נושא המכרז או על הנחות בלתי נכונות, או שהמחירים שצויינו בהם אינם סבירים, רשאית היא להחליט שלא לדון עוד במסמכי המכרז שהגיש.

(ג)        מסמכי מכרז שהוגשו שלא בהתאם לתוספת זו או שלא בהתאם לתנאי המכרז או שצורפה להם הסתייגות עקרונית או שינוי יסודי — פסולים.

          (ד)        נימוקי החלטות הועדה על פי סעיף זה יירשמו בפרוטוקול.

 

6.      בבג"צ 462/79 שרביב בע"מ נ' ראש עירית נהריה ואח' נקבע כי:

"ניתן לפנות למציע לשם קבלת הבהרות אך ורק כאשר הפנייה למציע לשם קבלת הבהרות ממנו אינה נותנת לו ייתרון בלתי הוגן ואינה פוגמת בעקרון השוויון. בכל מקרה בו חוסר הוודאות מעניק לבעל ההצעה "טווח תמרון" – הוא התחום של חוסר הוודאות- ההצעה פסולה;"

" ...יש למנוע מצב דברים שבו מה שלולא חוסר הוודאות, היה מהווה ניהול אסור של משא ומתן לאחר פתיחת המכרז, יהפוך בשל חוסר הוודאות לניהול לגיטימי של משא ומתן;"

 

 

דיון והמלצות:

 

7.      סעיף 19 לתוספת השניה לצו (לעיל) קובע כי ועדת המכרזים רשאית להזמין בעל הצעה כדי לברר פרטים במסמכי ההצעה וכן פרטים נוספים, ככל שאין בכך משום ניהול מו"מ עם המציע בטרם נקבע הזוכה במכרז. הרציונל שעומד בבסיס סעיף 19 הוא לאפשר לועדת המכרזים לקבל החלטה לאחר בדיקה וחקירה ובהתבסס על כל המידע הדרוש לה לצורך קבלת ההחלטה, בתנאי שלא יהא בכך כדי להעניק למגישי הצעות הלוקות בחסר יתרון יחסי על מציעים שהגישו את הצעות שאינן טעונות בירור.

 

8.      בענייננו, גם אם נצא מנקודת הנחה כי השמטת המחירים ל-9 הפריטים נעשתה בתום לב, עדיין לא ניתן לזמן את המציע לישיבת הבהרה, וזאת מאחר והוא הגיש הצעה חסרה ולא הצעה שנפלה בה טעות שניתן לתקנה בעקבות ישיבת ההבהרה.

 

9.      על מנת לאפשר למציע לתקן טעות בהצעתו יש לעמוד בשלושה תנאים מצטברים:

 

9.1.  הראשון- כי מהותה של הטעות עולה באופן חד משמעי מתוך מסמכי ההצעה, כך שאין כל ספק כי אכן מדובר בטעות, ואין כל ספק מהי הטעות, והכל ללא צורך לפנות למציע;

 

9.2.  השני- כי אין ספק ביחס לדרך תיקון הטעות;

 

9.3.  השלישי- כי לא נותר טווח תמרון פסול הן לגבי המציע והן לגבי המועצה.

 

10. בהצעת המציע הושמטו מחיריהם של 9 פריטים. התנאי הראשון אינו מתקיים שכן לא ניתן להשלים את מחירי הפריטים ללא פנייה למציע. גם התנאי השני אינו מתקיים שכן קיים ספק ביחס לדרך תיקון הטעות, מדובר במחירים שיש להשלים ולא בטעות סופר או טעות חשבונאית שהדרך לתקנם היא טכנית וברורה על פניה. גם התנאי השלישי אינו מתקיים שכן מאחר ואין ספק שהשלמת המחירים החסרים תגרום לייקור הצעתו של המציע לאחר פתיחת תיבת המכרזים, כך שהחשש מפני מרווח תמרון פסול יתממש.

 

11. שמואל הרציג בספרו "דיני מכרזים" כרך ב' מהדורה שניה עמ' 286 כותב בעניין זה:

 

"לעומת זאת כאשר מציע משמיט מחירים (לא מלא חלק מכתב הכמויות), או לא צרף תוכניות, מסמכי הבהרות או מסמכי מכרז אחרים המהווים חלק בלתי נפרד מן ההצעה גופה, או שערבותו נמצאה חסרה או בלתי מתאימה, אין ספק שמדובר בהצעה חסרה, ולכן יש לפסול אותה."

 

12. לסיכום, הצעה המוגשת במכרז חייבת להיות ודאית, ברורה, בלתי מסוייגת, מתאימה לכל דרישות המכרז, סבירה וניתנת לקיבול ללא צורך בפניה למציע. אין זה המקרה שבפנינו, שכן הצעת המציע חסרה ואין לאפשר לו לתקנה בשלב זה, לאחר פתיחת תיבת ההצעות, בשל הפגיעה בעקרון השוויון.

 

13. לכן, יש לפסול את הצעת המציע על הסף, בשל הפגמים שנפלו בה כאמור לעיל.

 

                                                             מימוני שלוש ושות'    

                                                               משרד עורכי דין

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: