טרקטור הקיבוץ ניזוק בתאונה עם ג'יפ צבאי כשנכנס למטע חקלאי

בבית משפט השלום בהרצליה, בפני כב' השופט אילן סלע. תא"מ – 38210-02-13 קיבוץ יראון נ' ברוקוב

המדובר בתביעה ותביעה שכנגד לגבי נזקים שנגרמו כתוצאה מתאונה שהתרחשה בין טרקטור הנמצא בבעלות קיבוץ יראון לג'יפ צבאי.

הרקע

התאונה התרחשה בכביש ראשי בעל שני נתיבים שבין קיבוץ יראון לברעם, כאשר טרקטור הנמצא בבעלות קיבוץ יראון, נסע בכביש ופנה שמאלה על מנת להיכנס לשטח מטע חקלאי הנמצא בסמוך לכביש. במהלך הפניה, כאשר הטרקטור עבר לנתיב הנגדי והיה במצב מאונך, פגע בו הג'יפ הצבאי בעוצמה בחלקו השמאלי כאשר ניסה לעקוף אותו.

הצדדים הסכימו על מרבית הפרטים ועל גובה הנזקים שנגרמו לשני הרכבים, ונחלקו בשאלה על מי מוטלת האחריות לתאונה. כל אחד מהצדדים הציג את גרסתו בפני ביהמ"ש.

נהג הטרקטור טען, שנסע על הכביש במהירות 20 קמ"ש ובהגיעו לפנייה למטע החקלאי עצר לחלוטין, הסתכל קדימה ואחורה, אותת באמצעות פנס האיתות וכן באמצעות סימון בידו, ורק כשלא ראה רכב מאחוריו החל בפנייה. עוד הוסיף שכאשר כבר היו גלגליו הקדמיים בשולי הדרך הגיח הג'יפ במהירות ופגע בו בחלק האחורי-שמאלי.

הקיבוץ טען בנוסף כי מאחר ומדובר בצומת, אשר העקיפה בה אסורה עפ"י תקנות התעבורה, הג'יפ לא היה רשאי לצאת לעקיפה מלכתחילה.

מנגד טען נהג הג'יפ, כי נסע במהירות של 80-90 קמ"ש, וכאשר הבחין בטרקטור הנמצא לפניו, המתין למקטע בו לא יהיה קו הפרדה רצוף בין הנתיבים בכדי שיוכל לעקוף אותו. כאשר הגיע למקטע כזה, יצא הג'יפ לעקיפה, כאשר באותו הרגע פנה הטרקטור שמאלה מבלי לאותות ומבלי להבחין בג'יפ. לטענתו של נהג הג'יפ, הוא סובב את ההגה ימינה בכדי לחמוק מהטרקטור אולם הדבר לא עלה בידיו והוא התנגש בחלקו האחורי-שמאלי.

דיון והכרעה

ראשית ביהמ"ש דוחה את הטענה שמדובר בצומת, שכן הגדרת צומת בתקנות התעבורה ממעטת שטחים המהווים כניסה ויציאה למגרשי חניה, תחנות דלק וכדומה.

לגבי שאלת האחריות לתאונה, ביהמ"ש העדיף את גרסתו של נהג הטרקטור, וזאת לאחר שנמצאו סתירות בעדותו של נהג הג'יפ, וטענותיו לא עמדו במבחן המציאות.

בנוסף לכך, נהג הג'יפ העיד כי הוא מכיר את הכביש היטב ואף נסע בו פעמים רבות, אלא שאם אכן כך הוא, היה עליו להכיר את השלטים הנמצאים בנתיב הנגדי בסמוך למקום התאונה, המזהירים מפני מעבר רכבים חקלאיים. השלטים וטבע האזור בו התרחשה התאונה מעידים כי מטרת הצבתו של הקו המקווקו היא בכדי לאפשר לרכבים החקלאיים המגיעים מהכיוון הנגדי להיכנס לשטח המטע, ולא בכדי לאפשר עקיפה.

סיכום

ביהמ"ש קיבל את תביעת הקיבוץ, וקבע כי האחריות לתאונה כולה רובצת לפתחו של נהג הג'יפ ללא אשם תורם מצד נהג הטרקטור.

המדינה ונהג הג'יפ נדרשים לשלם לקיבוץ את סך הנזק הנגרם לטרקטור בסך 12,725 ₪,  וכמו כן שכר טרחת עו"ד בסך 8,000 ₪.

ניתן ביום: י"א תשרי תשע"ז, 13 אוקטובר 2016, בהעדר הצדדים.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: