נדחתה עתירתו של ראש מועצת מעלה עירון בנוגע להחלטת שר הפנים להעבירו מתפקידו

בגץ 10282/06 ראש המועצה פאוזי ג'אברין נ' שר הפנים

מוחמד פאוזי ג'אברין, ראש מועצת מעלה עירון פנה לבימ"ש לביטול החלטת שר הפנים לפטרו ולמנות וועדה למילוי תפקידו כראש מועצה.

מוחמד כיהן כראש מועצה וחברי המועצה מנו 7 חברים מן הקואליציה ו5- מן האופוזיציה. ישיבתה הראשונה של המועצה בענייני תקציב התקיימה לאחר שלושה חודשים מיום אישור תקציב המדינה. בעוד שמתחייב לפי החוק לאשר את תקציב המועצה לא יאוחר משלושה חודשים ממועד אישור תקציב המדינה.

מנכ"ל משרד הפנים האריך את מועד אישור תקציב המועצה ב 14 ימים נוספים וזאת מתוקף סמכותו לפי החוק. גם במועד זה לא עמדה המועצה.

בשל אי אישור תקציב המועצה, הסתיימה כהונתם של חברי המועצה, ועל שר הפנים היה להכריע בדבר המשך כהונתו של ראש המועצה. הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים ציין כי ראש המועצה הכין תקציב מאוזן וכי חברי המועצה סירבו לאשרו. לפיכך המליץ הממונה לאפשר את המשך כהונתו של ראש המועצה בצד מינויה של ועדה ממונה.

במהלך שימוע שהתקיים בנושא, טען ראש המועצה כי לא הביא הצעת תקציב לאישור המועצה בזמן בשל העיכוב באישור תקציב המדינה, בשל שיטפון שפקד את המועצה בחודש אפריל ובשל מלחמת לבנון השנייה.

עם זאת המליץ מנכ"ל משרד הפנים לשר הפנים להורות על הפסקת כהונתו של ראש המועצה נוכח התנהלותו בנוגע להליכי אישור התקציב. המנכ"ל נימק את עמדתו בכך שראש המועצה לא פעל כנדרש בהבאת תקציב הרשות לאישור המועצה, ולפיכך אף הוא נושא באחריות לאי אישור תקציב המועצה. הגשת התקציב לאישור המועצה במועד כה מאוחר סיכלה הלכה למעשה את יכולתם של חברי המועצה להשפיע על סדרי העדיפויות במסגרת התקציב, שכן רוב התקציב כבר הוצא למעשה. שר הפנים קיבל את המלצת המנכ"ל. ומינה את הוועדה הקבועה למילוי תפקידי המועצה וראש המועצה.

טענותיו של ראש המועצה: ראש המועצה מבקש כי תבוטל החלטתו של שר הפנים בדבר מינוי ועדה ממונה למילוי תפקידו כראש המועצה. יוער כי בקשתו של ראש המועצה למתן צו ביניים נדחתה על ידי בית משפט זה.

ראש המועצה מפרט את הרקע למצב בשלו לא אושר תקציב המועצה במועדו. לטענתו, בשל מתח בין מספר חברי מועצה לבין גזבר המועצה, נאלץ ראש המועצה להתמודד עם מועצה "לעומתית" שסירבה

לאפשר את פעולתה התקינה של המועצה. ראש המועצה מדגיש כי כבר הוצגה בוועדת הכספים של המועצה הצעת מסגרת תקציב בטווח זמן ראוי, אך זו לא קיבלה רוב בוועדה. לטענתו, התחוללו מספר אירועים שעיכבו במידה ניכרת את הליכי אישור התקציב, ובהם הבחירות הכלליות לכנסת אשר גרמו לעיכוב באישור תקציב המדינה; שיטפונות בתחומי המועצה וגרמו לנזקים קשים לרכוש פרטי וציבורי, דבר אשר העסיק את המועצה ואת העומד בראשה למשך חודשים וגרם להוצאה כספית בלתי מתוכננת ובלתי מתוקצבת; השפעותיה של מלחמת לבנון השנייה שגרמה לנזקים בתחומי המועצה וכן הקשתה על ביצוע הפעולות והתיאומים שנדרשו מול גורמי הממשלה השונים וגם בתוך המועצה עצמה; היעדרות ראש המועצה לרגל נסיעה פרטית לחו"ל (העלייה לרגל למכה). ראש המועצה טוען כי חברי מועצה עיכבו את הליכי אישור התקציב בשל טענותיהם כלפי גזבר המועצה ודרישתם לפטרו, וזאת ללא קשר לתקציב המועצה.

ראש המועצה מדגיש את חשיבותה של הזכות לבחור ולהיבחר וטוען כי בשל כך על שר הפנים להצביע על שיקולים כבדי משקל התומכים בהחלטתו. לטענתו, במקרה זה נפלו פגמים בשיקול דעתו של שר הפנים והיא לוקה בחוסר סבירות המצדיק את ביטולה. ראש המועצה טוען כי למרות התנאים האובייקטיבים הקשים הצליח להפעיל את המועצה במשך שלושה רבעונים תוך שמירה על תקציב מאוזן על אף הוצאות בלתי צפויות משיטפונות ומהמלחמה, ועל אף עיכובים בהעברת תקציבים ממשרדי הממשלה. לטענתו, המועצה ניהלה את תקציבה בצורה מושכלת וזהירה תוך הענקת מלוא השירות לתושבים ומענה על צרכיהם ומצוקותיהם מחד והימנעות מגירעון תקציבי מאידך. לטענת ראש המועצה שיקולים אלו כלל לא נלקחו בחשבון על ידי שר הפנים. עוד טוען ראש המועצה כי שר הפנים התעלם מהמלצותיו החד משמעיות של הממונה על המחוז להותיר את ראש המועצה בתפקידו. כן התעלם שר הפנים, לטענתו, מהנסיבות האובייקטיביות שהוצגו בפניו ואשר הובילו לדחיית הצעת התקציב. להחלטתו של שר הפנים אין, לטענתו, כל קשר לתפקודו של ראש המועצה בכלל ולהעברת התקציב בפרט.

ראש המועצה מוסיף וטוען כי בשלושה מקרים דומים במועצות מקומיות אחרות אשר לא הצליחו לאשר תקציב באותה שנת כספים, החליט שר הפנים שלא לסיים את כהונתו של ראש הרשות. נתונים אלו מלמדים לטענתו על הפליה כלפיו.

כמו כן טוען ראש המועצה לחוסר מידתיות בה לוקה החלטת שר הפנים. לטענתו, היה על השר לנקוט באמצעי שפגיעתו פחותה להשגת המטרה של התנהלות תקינה של המועצה וקיומם של שירותים ראויים ומספקים לתושבי המועצה. ראש המועצה סבור כי בחירה באפשרות של פיזור המועצה תוך הותרת ראש המועצה בתפקידו היא האפשרות הממלאת אחר דרישת המידתיות. הוא טוען כי החלטת שר הפנים הינה גורפת מדי ומרחיקת לכת ללא צורך.

שר הפנים משיב כי לראש המועצה ולמועצה ניתנה מלוא ההזדמנות לפעול בצורה דמוקרטית ותקינה לשם אישור התקציב על ידי מתן שתי הארכות מועד לאישור תקציב המועצה. שר הפנים מציין כי רק לאחר מכן התקבלה החלטת שר הפנים שהתבססה על בחינה יסודית ומקיפה של הנתונים, ונבחנו כל המסמכים והנתונים הצריכים לעניין.

שר הפנים טוען כי ראש המועצה הביא את התקציב לאישור המועצה לאחר המועד הקבוע בחוק לאישור התקציב. בכך פעל ראש המועצה בניגוד לפקודת העיריות. נטען כי באופן דומה נהג ראש המועצה אף בעבר,

כאשר הביא את התקציב השנתי לאישור המועצה במועד מאוחר ולקראת תום שנת התקציב. כן נטען כי ראש המועצה לא העביר מידע רלוונטי לחברי המועצה. לפיכך טוען שר הפנים כי חלקו של ראש המועצה באי אישור התקציב הינו משמעותי, וכי הוא מנע למעשה מחברי המועצה להשפיע על עיצובו של התקציב.

בהתייחס לטענות ראש המועצה טוען שר הפנים כי כבר נקבע שהזכות לבחור ולהיבחר הינה זכות יחסית שיש לכבדה כל עוד אין בכך בכדי לפגוע בהתנהלותה התקינה של הרשות וביכולתה לספק שירותים בסיסיים לתושבים. עוד טוען שר הפנים כי העיכוב באישור תקציב המדינה אינו צריך להוות עילה לאי הגשת התקציב או לאי אישור תקציב המועצה. שר הפנים מציין כי מבעוד מועד הוציא משרד הפנים הנחיות לגזברי הרשויות לאישור תקציב הרשויות, וכן כי רשויות מקומיות רבות אישרו אמנם את תקציבן עוד בטרם אושר תקציב המדינה. אף באשר לשיטפונות שאירעו בתחומי המועצה סבור שר הפנים כי אין בהם כדי לעכב את אישור התקציב, בין מאחר שהשפעתם על תקציב הרשות אינו מהותי, ובין מאחר שניתן היה לתקן את התקציב במידת הצורך בשלב מאוחר יותר. שר הפנים מציין כי רשויות אחרות שנפגעו מהשיטפונות הצליחו לאשר את תקציבן במועד. באשר למלחמה טוען שר הפנים כי המועצה נמצאת בתחום גיאוגרפי אשר השפעת המלחמה עליו הייתה מוגבלת ביותר, וכי ממילא היה על ראש המועצה להגיש את הצעת התקציב זמן רב בטרם פרצה המלחמה.

בשל חלקו של ראש המועצה באי אישור התקציב סבור שר הפנים כי טענותיו ביחס למצבה הכלכלי הטוב של המועצה אינן רלוונטיות או בעלות משקל נמוך בלבד. עוד הם מציינים כי מנתונים עולה כי למועצה גירעון מצטבר בסך של 6.799 מיליון ₪ וגירעון שוטף בסך של 3 מיליון ₪. כן הוא מציין ששיעורי הגבייה במועצה הם נמוכים ביותר ועומדים על סך של 17% בלבד. שר הפנים טוען כי בהמלצת הממונה על המחוז ניתן משקל רק לכך שראש המועצה הציג תקציב מאוזן וכי חברי המועצה היו נחושים שלא לאשרו. מנגד, סבור שר הפנים כי יש ליתן משקל משמעותי למועד הגשת הצעת התקציב למועצה, נתון שכלל לא נזכר בהמלצת הממונה על המחוז.

באשר לטענת האפליה, טוען שר הפנים כי בשלוש הרשויות המקומיות בהן פוזרה המועצה המקומית נמצא כי התנהלותו של ראש המועצה באשר להליכי אישור התקציב הייתה תקינה, ולפיכך לא ניתן להשוות בין המקרים.

החלטת ביהמ"ש:

החלטתו של שר הפנים אינה חורגת ממתחם הסבירות באופן המצדיק את התערבותו של בית משפט. לא עלתה כל טענה הנוגעת לתקינות ההליכים שהתקיימו לצורך קבלת החלטת שר הפנים, ואכן אין פגם כלשהו בהליכים אלו.

אף בשיקול דעתו של שר הפנים ובהחלטתו שהתבססה על תשתית עובדתית שנבדקה, לא נמצא כי נפל כל פגם. שר הפנים בחן את ההליכים שהובילו לאי אישור תקציבה של המועצה במועד ומצא כי חלקו של ראש המועצה בהתנהלות זו הוא משמעותי ביותר.

לראש המועצה ניתנו שתי הזדמנויות נוספות לאישור התקציב על ידי הארכת המועד לאישורו, אך ראש המועצה נכשל בהעברת התקציב אף בפרק זמן זה. משכך, על ראש המועצה לשאת בתוצאות התנהלותו וכישלונו בהעברת התקציב, וזאת אף אם לחברי המועצה היה גם חלק בכישלון זה.

סוף דבר:

העתירה נדחתה, וראש המועצה חויב בהוצאות בסך 10,000 ₪.

 

 

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: