03-5629911
הרצאה- ועדת בקורת ביישוב
כללי
ועדת ביקורת היא מוסד של ביקורת פנימית הקיים בארגונים מסוגים שונים, דוגמת חברות, עמותות, מלכ"רים ורשויות מקומיות.
ועדת ביקורת מבקרת ומפקחת על פעילותם של כל המוסדות והאורגנים האחרים בארגון. בין היתר, הוועדה בודקת את התנהלותו הכספית של הארגון, את יעילותן וסבירותן של ההחלטות המתקבלות בו, את עמידתו בדרישות החוקים הרלוונטיים והאם הארגון פועל בהתאם למטרותיו ולתקנון הפנימי שלו.
ועדת ביקורת אינה גוף בעל סמכויות ביצועיות, ותפקידיה הם לבדוק, לחקור ולהגיש את מסקנותיה ואת המלצותיה, בעל פה או בכתב, לגורמים הרלוונטיים בארגון.
המסגרת הנורמטיבית
עד לתיקון צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 בשנת 2004, אשר נכנס לתוקף ב- 1.1.05, הועד המקומי היה רשאי להקים ועדות שונות לעניינים שונים, לרבות ועדת ביקורת, והוועדות היו רשאיות לקבוע לעצמן את סדרי עבודתן ודיוניהן.
בתיקון משנת 2004 התווסף סעיף 130א לצו, אשר קבע חובה להקים ועדת ביקורת יישובית.
"130א. (א) המועצה תבחר ועדת ביקורת מבין תושבי היישוב, אשר אינם חברי ועד מקומי, מתוך רשימת תושבים שיציעו את מועמדותם.
(ב) מספר חברי ועדת הביקורת לא יפחת משלושה ולא יעלה על חמישה.
(ג) ועדת הביקורת תבדוק אם החלטות הועד המקומי הוצאו לפועל כדין, תבדוק את חשבונות הועד המקומי ותוודא כי פעולותיו נעשו במסגרת תקציבו המאושר וכן תבדוק אם תוקנו ליקויים בפעולות הועד המקומי אשר נמצאו בביקורות קודמות.
(ד) לצורך ביצוע תפקידיה, רשאית ועדת הביקורת לקבל מכל חבר ועד מקומי או עובד ועד מקומי, ידיעות, מסמכים והסברים הדרושים לה.
(ה) בתוך שלושה חודשים מתום כל שנה תמציא ועדת הביקורת לועד המקומי טיוטת דוח ביקורת מפורט שיתייחס לפעילות הועד המקומי ותאפשר לו להעיר הערות לטיוטה בתוך שלושים ימים; ועדת הביקורת תקיים דיון בהערות הועד המקומי ותערוך את דוח הביקורת הסופי.
(ו) בתוך חמישה חודשים מתום כל שנה, תמציא ועדת הביקורת לידי הועד המקומי, ראש המועצה ולידי ועדת הביקורת של המועצה את דוח הביקורת הסופי; דוח הביקורת יהא פתוח לעיון כל תושב ביישוב וסיכום תמציתי ממנו יופץ לכל תושבי היישוב בתוך 14 ימים ממועד הגשתו למועצה."
סעיף 130א לצו- מהלכה למעשה
מינוי ועדת הביקורת בוועד המקומי
- סעיף 130א(א) לצו קובע כי המועצה תמנה ועדת ביקורת מבין תושבי היישוב. בעניין זה חשוב להדגיש כי הכוונה היא שהגוף הממנה את ועדת הביקורת הוא מליאת המועצה האזורית ולא ראש המועצה.
זאת אנו למדים מהגדרת "מועצה" כאמור בסעיף 1 לצו- "מועצה" - מועצה שנבחרה או שנתמנתה לפי הוראות צו זה לניהול ענייניה של מועצה אזורית;
- מליאת המועצה תבחר את חברי ועדת הביקורת, לפחות שלושה אך לא יותר מחמישה, מתוך רשימת תושבים שיציעו את מועמדותם, שאינם חברי הועד המקומי. כלומר, כל תושב ביישוב רשאי להציע את מועמדתו כחבר בועדת ביקורת, למעט תושבים שנבחרו כחברי הועד המקומי.
- בהקשר זה יובהר כי אין כל מניעה שהוועד המקומי ירכז את שמות התושבים שמעוניינים להתמנות כחברי ועדת ביקורת ויגיש את הרשימה למועצה, ובלבד שלא תחסם דרכו של כל תושב להגיש מועמדותו לועדת בקורת ישירות למועצה.
תפקידיה של ועדת הביקורת
ועדת הביקורת תבדוק אם החלטות הועד המקומי הוצאו לפועל כדין-
- תחילה יש לבחון, אילו החלטות מוסמך הועד המקומי להחליט ?
- סע' 132 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 -לועד המקומי כל הסמכויות שיש למועצה לפי סע' 63 ככל שהם הואצלו לו על ידי המועצה כפוף למגבלות של 63(ה).
. סמכויות המועצה (תיקון: תש"ם, תשמ"ה, תש"ך, תשכ"ד, תשל"ב, תשנ"א)13
(א) המועצה מוסמכת, בשים לב להוראות השר ובמידה שאין בכך משום סתירה לכל דין, לטפל ולפעול בכל ענין הנוגע לציבור בתחום המועצה, בכלל זה יהיו לה הסמכויות הבאות:
(1) לקיים סדר, שלטון תקין ובטחון;
(2) להקים ולקיים ולנהל שירותים, מפעלים ומוסדות שהם, לדעת המועצה, לתועלת הציבור;
(3) לדאוג לפיתוח תחום המועצה ושיפורו ולקידום הענינים הכלכליים, החברתיים, התרבותיים והחינוכיים, של תושביו או של כל חלק מהם; ובלבד שהמועצה לא תטפל בעניני תרבות וחינוך הנוגעים לישוב אחד או לישובים אחדים אלא אם היתה דעתם של הועדים המקומיים, שלהנהלתם נתונים הישובים הנוגעים בדבר, נוחה מטיפול כזה;
(4) לשמש נאמן או אפוטרופוס לכל ענין ציבורי;
(5) להקים ולקיים בנינים ולעשות עבודות ציבוריות;
(6) להסדיר, להגביל או לאסור את הקמתם ואת הנהלת עניניהם של כל שירות, מפעל ומוסד ציבורי, או של כל סוג שבהם, וכן לקבוע מחירים, אגרות ושאר תנאים לשימוש בהם ולהנאה מהם, וימים ושעות לפתיחתם ולסגירתם;
(7) להסדיר או להגביל את הקמתם של עסקים, מלאכות ותעשיות או של כל סוג שבהם, לרבות קביעת ימים ושעות לפתיחתם ולסגירתם;
(8) לקבוע סדרים, להטיל איסורים והגבלות, לאחוז באמצעים ולחייב תושבים, בעלים ומחזיקים שהם יאחזו באמצעים - כדי להבטיח את בריאות הציבור, את הסדר ואת הבטחון; למנוע הופעתם והתפשטותם של מחלות ונגעים, לרבות מחלות ונגעים של בעלי-חיים וצמחים, ולבערם; להשמיד מזיקים או בעלי-חיים שאין להם בעלים, למנוע דליקות ולכבותן, לסלק מפגעים ולמנוע תקלות, לרבות הריסת בנינים מסוכנים או מזיקים לבריאות;
(9) להסדיר, להגביל או לאסור רוכלות, תגרנות רחוב, צילומי רחוב, פרסומת רחוב, איסוף כספים ברחוב וכיוצא באלה;
(10) להסדיר עניני השקאה, מרעה ומניעת סחף וכן ענין אחר בעל ערך חקלאי שהסדרתו היא לטובת כלל החקלאים בתחום המועצה;
(10א) ביחס למפעלי המים שהוקמו על ידי המועצה או גוף ציבורי אחר או על ידי יחיד לשם אספקת מים בתחומה של המועצה -
(א) למנוע בזבוז מים, שימוש בלתי נאות, תצרוכת יתירה או זיהום של מים שמספקים אותם לציבור או ליחיד;
(ב) להורות על שימוש בצינורות, שסתומים, ברזים, בורות, סירי שופכין, אסלות מים ושאר כלים וכלי קיבול, כולם או מקצתם, שישמשו להובלת מים, חלוקתם, הפיקוח עליהם ואצירתם, וכן לקבוע את גדלם, מהותם, עוצמתם וחמריהם, אופן סידורם, מצבם, שינויים, הסרתם, חידושם ותיקונם;
(ג) להסדיר אספקת מים ציבוריים על ידי ברזי מים והשימוש בהם;
(ד) להסדיר אספקת מים על ידי מדידה ולקבוע את החמרים, מדי המים, האביזרים והמתאמות המשמשים למטרה זו או בקשר אתה;
(ה) לקבוע את התנאים שבהם יש לספק מים לצרכי בית ולצרכים אחרים ואת המחיר שישולם בעד המים שסופקו כאמור ואגרות בעד התקנתם;
(11) (א) לא תייסד המועצה חברה, חברת-בת, אגודה שיתופית או כל אגודה אחרת (להלן - תאגיד) לכל מטרה שהיא בגדר סמכויות
המועצה ותפקידיה, ולא תרכוש מניות או ניירות ערך או זכות הנאה אחרת של כל תאגיד שמטרותיו מסייעות, לדעת המועצה, להשגת כל
מטרה כאמור ולא תנהג בהם דרך בעלים, ולא תהיה חברה בעמותה אלא באישור שר הפנים ובתנאים שהוא קבע.
(ב) מניות שרכשה המועצה בתאגיד יוחזקו על שמה או על שם ראש המועצה, סגניו או עובדי המועצה תוך נקיבת תפקידם בלבד, והוא הדין לגבי חברות המועצה בתאגיד ללא הון מניות.
(ג) מועצה לא תייסד תאגיד אלא לאחר שנתקבלה ההחלטה על כך ברוב של חברי המועצה.
(ד) נקבע בתזכיר או בתקנון התאגיד שלמועצה יהיו נציגים בתאגיד, ימונו נציגי המועצה במועצת המנהלים או בועד המנהל של התאגיד.
(ה) ראש המועצה יגיש למועצה לפחות פעם אחת בשנה דין וחשבון על מצב התאגיד, והמועצה תקיים דיון על הדין וחשבון; העתק הדין וחשבון ופרוטוקול מישיבת המועצה שבה נידון יועבר לשר הפנים.
(ו) לא יינתן אישור לפי פסקת משנה (א), אלא אם נכללו בתזכיר או בתקנון התאגיד הוראות אשר לפיהן החלטה בנושאים שלהלן טעונה אישור מאת שר הפנים:
(1) הקמת חברת בת או סניף לתאגיד;
(2) ייסוד, לקיחת חלק בייסוד, או התמזגות עם כל תאגיד אחר;
(3) הגדלת הון המניות הרשום של חברה, או שינוי בתזכיר או בתקנון התאגיד;
(4) תשלום שכר או כל תמורה אחרת לחברי המועצה או לעובדיה אשר יכהנו בתאגיד כנציגי המועצה;
(5) הספקת שירותים שהם בסמכות המועצה, על ידי התאגיד.
(12) לעשות את כל הדרוש להכנתו של המשק לשעת חירום ולהפעלתו בשעת חירום, לרבות ארגונם והסדרתם של אספקת מצרכים ושירותים חיוניים.
(ב) המועצה רשאית לתת אישורים ולהוציא רשיונות בנוגע לענינים שהיא נדרשת או מוסמכת להם.
(ג) המועצה רשאית להיכנס בכל זמן סביר למקומות ציבוריים ופרטיים, על ידי עובדיה המורשים לכך ופועלים הנלווים אליה, כדי לערוך בהם חקירות, בדיקות ומדידות לשם מניעתם או גילוים וסילוקם של מפגעים ותקלות, ולשם מניעתן או גילויין של עבירות על צו זה או על חוקי העזר של המועצה או על החלטותיה, או לשם עשיית כל מעשה שהמועצה רשאית לעשותו.
(ד) המועצה היא הנציגות המוכרת של הציבור בתחום המועצה בכל ענין שהוא בגדר סמכויותיה.
(ה) המועצה תהא רשאית לאצול מתפקידיה וסמכויותיה לועד מקומי, דרך כלל, לעניין מסוים או לסוג של ענינים, למעט סמכויותיה על פי סעיפים 63(א)(11), 68 ו-134 לצו זה וסעיף 22 לפקודה, וסמכותה להפקיע מקרקעין, על פי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965.
- סע' 63(ה) לצו - "המועצה תהא רשאית לאצול מתפקידיה וסמכויותיה לועד מקומי, דרך כלל, לעניין מסוים או לסוג של עניינים, למעט סמכויותיה על פי סעיפים 63(א)(11), 68 ו-134 לצו זה וסעיף 22 לפקודה, וסמכותה להפקיע מקרקעין, על פי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965".
- כלומר, המועצה רשאית לאצול מתפקידיה וסמכויותיה לועד המקומי למעט :
- ייסוד ואחזקה של מניות בתאגיד.
- הטלת אגרות והיטלים.
- אישור תקציב ועד מקומי.
- חקיקת חוקי עזר.
- הפקעת מקרקעין לפי חוק התכנון.
- מלבד הסמכויות והתפקידים שהמועצה מאצילה לועד המקומי, שבמסגרתם הועד מוסמך גם לקבל החלטות הניתנות לביקורת, מוסמך הועד המקומי לקבל שורה ארוכה של החלטות גם בעניינים הבאים, שחלקם מפורטים להלן:
- סעיף 132א. (א)-(ב) לצו- הועד המקומי רשאי לפעול לביצוע הסמכויות שהואצלו לו בעצמו או באמצעות המועצה. אם החליט לפעול באמצעות המועצה רשאי הוא לפנות אליה בבקשה לבצע פעולות בתחומו, במסגרת תקציבו המאושר.
- סעיף 132ב. - הועד מקומי רשאי להעסיק עובדים לשם ביצוע סמכויות שהמועצה אצלה לו ובלבד שיש למשרות אלה הקצבה בתקציבו המאושר. חשוב לציין בהקשר זה כי מינוי עובדים לועד מקומי ייעשה על פי הוראות צו המועצות המקומיות (נוהל קבלת עובדים לעבודה), התשל"ז-1977.
- סעיף 133 לצו- ועד מקומי רשאי, באישור המועצה, להטיל בתחום הנהלתו כל מס שהמועצה רשאית להטיל, לרבות ארנונה.
המועצה רשאית להטיל בתחום המועצה או בכל חלק ממנו את האגרות, ההיטלים ודמי ההשתתפות, למעט ארנונה (להלן - מסים), שמועצה רשאית להטילם לפי הפקודה.
פקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש]
בכפוף להוראות צו הכינון, תהא למועצה מקומית סמכות להטיל באישור הממונה תשלומי חובה אלה:
(1) ארנונות, לרבות ארנונות חינוך, על נכסים הנמצאים בכפר או בקבוצת הכפרים או באזור או ברובע, שישולמו על ידי בעליהם או מחזיקיהם; ארנונת חינוך לפי פסקה זו מותר להטילה בנוסף על כל ארנונת חינוך המוטלת לפי סעיף 12, של פקודת החינוך;
|
(2) אגרות בעד רשיונות או כל דבר אחר, וכן היטלים שעיריות מורשות אותה שעה להטילם או שמועצה מקומית רשאית להטילם לפי כל חיקוק, ובלבד שעל הצבת שלט המבהיר כי המקום הציבורי או השירות הציבורי הניתן במקום הציבורי הוא נגיש לאנשים עם מוגבלות לא ייגבו אגרה או תשלום כלשהו; בפסקה זו, "מקום ציבורי", "שירות ציבורי" – כהגדרתם בסימנים ג' וד' בפרק ה'1 בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן – חוק השוויון); "נגישות" – כמשמעותה לפי פרק ה'1 בחוק השוויון; "אדם עם מוגבלות" – כמשמעותו בפרק ב' לחוק השוויון;
(3) אגרות בעד הספקת שירותים על ידי המועצה המקומית, שישלמו הנהנים מאותם שירותים;
(4) דמי השתתפות מצד תושבי הכפר או קבוצת הכפרים או האזור או הרובע למטרות חינוך או למטרות אחרות, אלא שהממונה רשאי לפטור מתשלום דמי השתתפות כאמור בני אדם או סוגים של בני אדם שלפי דעתו אין ההשתתפות מיועדת להנאתם או להנאת ילדיהם;
(5) ארנונת גולגולת שתוטל על תושבי הכפר או קבוצת הכפרים או האזור או הרובע.
- סעיף 133 (ג)-(ד) לצו- הועד המקומי רשאי לגבות מיסים כשם שהמועצה גובה, וליו"ר הועד המקומי יהיו אותן הסמכויות הנתונות לראש המועצה בקשר לגביית המסים.
|
3. מס יהא נפרע בתאריכים שפורשו בהוראות החוק המטיל את המס, ומקום שאין הוראות כאלה ייפרע בתאריכים הקבועים.
|
4. (1) הוטל על אדם כחוק סכום כסף בקשר לאיזה מס שהוא, ולא שילם אותו אדם את הסכום בתוך חמישה עשר יום למן היום שהיה חייב לפרעו ולאחר שנשלחה אליו דרישה בכתב לשלם את הסכום שהוא חייב לפרעו ושלא פרעו, יתן פקיד גביה כתב הרשאה לגובה מסים ובו יצטווה לדרוש מאת החייב לשלם מיד את הסכום המגיע ממנו ולגבותו, אם לא ישלמנו, על ידי תפיסתם ומכירתם של נכסי המטלטלים של החייב באופן המותנה להלן.
|
5. (1) דרש גובה המס מהסרבן לשלם מיד את הסכום הנקוב בכתב ההרשאה, והסרבן לא מילא אחר הדרישה, רשאי גובה המס -
(א) להיכנס לחצריו של הסרבן שבהם נמצאים או עלולים להימצא מיטלטליו ולעקלם;
(ב) להיכנס לחצרים שאינם מוחזקים בידי הסרבן ולעקל מיטלטלי הסרבן, ובלבד שימסור תחילה למחזיק בחצרים הודעה על כתב ההרשאה ועל כוונתו להיכנס אליהם, זולת אם הממונה על הגביה סבור שמתן הודעה מוקדמת עלול לסכל את העיקול והתיר את הכניסה ללא הודעה.
|
(2) עוקלו מיטלטלין, רשאי גובה המס להשאירם במקום הימצאם על חשבונו ועל אחריותו של הסרבן או להעבירם למקום אחר, במועד ובתנאים שקבע.
(2א) לא שילם הסרבן, תוך המועד שקבע פקיד הגביה בשעת העיקול, את המס המגיע ממנו, רשאי פקיד הגביה לצוות על מכירת המעוקלים או על מימוש הגביה בדרך אחרת; אולם אם היו המעוקלים נכסים פסידים, רשאי פקיד הגביה לצוות על מכירתם מיד לאחר העיקול.
- סעיף 134 לצו- הועד המקומי חייב להכין תקציב של הכנסה והוצאה לשנת הכספים ולהגיש למועצה לאישור.
- סעיף 134ב. לצו- הועד המקומי רשאי להגיש ערר מנומק לשר הפנים על כל תיקון, שינוי, דחיה או הוספה בתקציב שנעשה על ידי המועצה.
- סעיף 135 לצו- ועד מקומי רשאי לרכוש, לקבל ולהחזיק מקרקעים ומטלטלים וכל זכות או טובת הנאה בהם ולנהוג בכל אלה דרך בעלים, ובלבד שלא ימכור מקרקעים הרשומים על שמו, לא יחליפם, לא ימשכנם ולא יחכירם לתקופה שלמעלה משלוש שנים — אלא באישור המועצה.
בהקשר זה יוער כי אומנם סעיף 135 לצו אינו דורש גם את אישור הממונה, בנוסף לאישור המועצה, לצורך ביצוע עסקאות במקרקעי הועד המקומי, איך אין בכך כדי לפטור את הועד המקומי מהצורך לקבל את אישור הממונה.
לעניין זה קובעים סעיפים 11-12 לפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש]:
תיקון מס' 1
ס"ח תשכ"ו מס' 468 מיום 19.1.1966 עמ' 2 (ה"ח 675)
הוספת סעיף 10ב
11. מועצה מקומית לא תהא רשאית למכור מקרקעין הרשומים על שמה או כל זכות בהם, למשכנם, להשכירם, להחליפם או להוציאם מרשותה בדרך אחרת או לעסוק בהם באופן אחר, אלא באישורו של הממונה.
12. לענין סעיפים 10 עד 11, ו-13א דין ועד מקומי כדין מועצה מקומית; אולם העסקאות של ועד מקומי הנמנות עם המפורטות בסעיף 11, טעונות אישור המועצה המקומית, והחלטת המועצה המקומית בדבר מתן האישור תהא טעונה אישור כאילו היתה העסקה בנכסיה של המועצה המקומית.
- סעיף 135(ב) לצו- ועד מקומי רשאי לקבל מלוות למימון פעולות פיתוח בלבד, באישור המועצה והממונה על המחוז, ובתנאים שיורו ועל קבלת המלווה יחולו הוראות הפקודה וצו זה החלטת על הלוואות שנוטלת מועצה.
- סעיף 136 לצו- ועד מקומי רשאי להגיש לשר ערר מנומק בכתב על כל פעולה, מעשה או החלטה של המועצה או על הימנעותה מפעולה.
- מן המקובץ לעיל עולה כי הועד המקומי מוסמך לקבל החלטות בשורה ארוכה של נושאים. אין זה מתפקידה של ועדת הביקורת לבחון את סבירות החלטות הועד המקומי או את אופן קבלתן- תפקידה של ועדת הביקורת הוא לבדוק האם החלטות הועד המקומי הוצאו אל הפועל כדין.
- למשל, ועדת הביקורת צריכה לבדוק את אופן גביית המיסים ע"י הועד המקומי- האם הגבייה נעשית כדין; את אופן ההתקשרות בחוזים, העסקת העובדים ותנאי העסקתם וכיוצ"ב.
ועדת הביקורת תבדוק את חשבונות הועד המקומי-
- ועד מקומי שהחליט לנהל את חשבונותיו בעצמו ולא באמצעות המועצה, חייב לנהלם לפי ההוראות שחלות על חשבונות המועצה. סע' 134ד' לצו.
- לעניין זה קובע סעיף 82 לצו כי "המועצה תקיים הנהלת פנקסים סדירה לכל פעולותיה הכספיות, ובה יהיו חשבונות נבדלים — להוצאות הכלליות לחוד ולכל סוג של הוצאות מיוחדות לחוד, אלא שאם יש לזקוף לחשבונו של חלק אחד של תחום המועצה כמה סוגים של הוצאות מיוחדות אפשר לנהל חשבון אחד לכל סוגי ההוצאות הללו יחד."
- תפקידה של ועדת הביקורת לבחון אם כן, שהועד המקומי מקיים הנהלת פנקסים סדירה לכל פעולותיו הכספיות, והפרדת חשבונות להוצאות כלליות ולכל סוג של הוצאות מיוחדות לחוד.
- יוער כי אין זה מתפקידה של ועדת הביקורת לבקר את חשבונות הועד המקומי. לשם כך ממנה המועצה רואה חשבון והוא מגיש למועצה דוח על פעולותיו של הועד המקומי, עם העתק לממונה על המחוז.
- בנוסף, הועד המקומי חייב להגיש, מדי שנה, דוח כספי שנתי מבוקר בידי רואה חשבון, לגבי שנת הכספים שחלפה.
ועדת הביקורת תוודא כי פעולות הועד המקומי נעשו במסגרת תקציבו המאושר-
- אם חוזה מטיל הוצאה או התחייבות כספית על הועד המקומי, לא יחליט הועד המקומי על התקשרות באותו חוזה אם אין להוצאה או להתחייבות הקצבה מתאימה בתקציב המאושר של הועד המקומי.
- חוזה של הועד המקומי למתן זכיון או מונופולין, או חוזה שאין להוצאות הכרוכות בו הקצבה מתאימה בתקציב המאושר, טעון אישור בכתב על ידי הועד המקומי והמועצה.
- תפקידה של ועדת הביקורת הוא לבדוק את פעולות הועד המקומי, והאם יש לפעולה כיסוי במסגרת התקציב המאושר.
- במידה והועד המקומי התקשר בחוזה הכרוך בהוצאה כספית ללא הקצבה מתאימה, תפקידה של ועדת הביקורת לבדוק האם הועד המקומי קיבל את אישורם הכתוב של הועד המקומי ומליאת המועצה.
סמכויות ועדת הביקורת
- לצורך ביצוע תפקידיה, רשאית ועדת הביקורת לקבל מכל חבר ועד מקומי או עובד ועד מקומי, ידיעות, מסמכים והסברים הדרושים לה.
- בנוסף לסמכותם של חברי ועדת הביקורת לדרוש מסמכים, ידיעות והסברים הדרושים להם לצורך ביצוע ביקורת, חשוב לזכור שחברי ועדת הביקורת הם גם תושבי הועד המקומי ומשלמי מיסים לועד המקומי. לעניין זה קובעים סעיפים 235-236 לצו את זכות העיון בספרי הועד המקומי ובמסמכיו. מטעמי נוחות, במקום "המועצה" נכתב "הועד המקומי":
235. (א) ספרי הועד המקומי, מסמכיו ותעודותיו יהיו פתוחים לעיון ולבדיקה לפני כל חבר ועד מקומי, והוא רשאי להכין העתק או תקציר מהם, ובלבד שלא יוציא ספר, מסמך או תעודה כאמור ממשרדי הועד המקומי בלי הסכמתו בכתב של יו"ר הועד המקומי.
(ב) ועדות הועד המקומי תהיה להן, בזמן ישיבתן, גישה לספרי הועד המקומי, מסמכיו ותעודותיו הנוגעים לעבודתן.
236. כל משלם מסים או תושב זכאי —
(1) לעיין, בשעות העבודה במשרדי הועד המקומי, בכל פנקס בוחרים, לוח שומה, חוק עזר, תקנה או הודעה של הועד המקומי ובכל מסמך אחר שפורסם על ידי הועד המקומי או בשמו או בעניניו וכן בחומר ומסמכים של ועדת השומה ושל ועדת הערר לעניני שומה, בנוגע לענין שהוא מעונין בו, ולהכין לעצמו העתק או תקציר מהם — ללא תשלום כל שהוא;
(2) לעיין, בשעות העבודה במשרדי הועד המקומי, בתשלום שיקבע הועד המקומי ושלא יעלה על 500 פרוטה אלא באישור המועצה, בספרי הפרוטוקולים של הועד המקומי פרט לפרוטוקולים של ישיבותיו בדלתיים סגורות, או בדינים וחשבונות הכספיים של הועד המקומי ובדינים וחשבונות של מבקר החשבונות, ולהכין לעצמו העתק או תקציר מהם;
(3) לקבל העתקים או תקצירים מן הספרים, המסמכים והתעודות האמורים בתשלום סביר שייקבע על ידי הועד המקומי, ושלא יעלה על לירה אחת אלא באישור המועצה, בעד כל דף או חלק מהדף של כל העתק או תקציר.
- סמכותם של חברי ועדת הביקורת לדרוש מסמכים והסברים רחבה יותר מזכותם של תושבי היישוב ומשלמי המיסים, וכוללת גם זכות לדרוש את פרוטוקולי הישיבות שהתנהלו בדלתיים סגורות, והם רשאים בנוסף לדרוש מסמכים מהסברים גם מחברי הועד המקומי ומעובדי הועד המקומי.
הכנת דו"ח הביקורת
- בתוך שלושה חודשים מתום כל שנה תמציא ועדת הביקורת לועד המקומי טיוטת דוח ביקורת מפורט שיתייחס לפעילות הועד המקומי ותאפשר לו להעיר הערות לטיוטה בתוך שלושים ימים.
- על טיוטת הדו"ח לכלול את כל הנושאים שנבדקו ע"י ועדת הביקורת. לכל נושא יוקדש פרק נפרד שבו יפורטו פעולות ועדת הביקורת, ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה.
- לאחר העברת טיוטת הדו"ח לועד המקומי לצורך מתן הערות, על ועדת הביקורת לקיים דיון בהערות הועד המקומי ולערוך את דו"ח הביקורת הסופי.
- בתוך חמישה חודשים מתום כל שנה, תמציא ועדת הביקורת לידי הועד המקומי, ראש המועצה ולידי ועדת הביקורת של המועצה את דוח הביקורת הסופי; דוח הביקורת יהא פתוח לעיון כל תושב ביישוב וסיכום תמציתי ממנו יופץ לכל תושבי היישוב בתוך 14 ימים ממועד הגשתו למועצה.