ליעוץ ופרטים נוספים
לכל שאלה חייגו:
03-5629911

חוות דעת - הוועדה להעברת מידע

במסגרת ייעוץ שוטף למועצה אזורית (להלן – "המועצה") הכולל חיווי דעה באשר לתקינות העברת מידע בין המועצה לבין גופים שונים הפועלים בשטח שיפוטה, התבקשנו להנחות את המועצה בעניין הקמתה והפעלתה של הוועדה להעברת מידע בין גופים ציבוריים הפועלת מכוח תקנות הגנת הפרטיות (תנאי החזקת מידע ושמירתו וסדרי העברת מידע בין גופים ציבוריים), התשמ"ו-1986 (להלן, בהתאמה – "הוועדה להעברת מידע" ו-"התקנות").  

להלן תובא סקירה ממצה של עיקר ההוראות להקמתה ולהפעלתה של הוועדה להעברת מידע, והכל בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 (להלן – "החוק"), התקנות, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה והנחיות הרשות להגנת הפרטיות.

א. רקע

  1. כחלק ממתן שירותים מיטביים לתושביה, מתמודדת המועצה עם צורך שוטף להעברת מידע לגופים שונים הפועלים בתחום שיפוטה.
  2. כך לדוגמה, עלה הצורך בהעברת מידע מהמועצה לוועדים המקומיים הפועלים בתחום שיפוטה. ברקע הדברים, עומדת מערכת "שיבולת" של מערך הדיגיטל הלאומי שנועדה לשיתוף נתונים בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות, על מנת לסייע באיתור תושבים במצבי חירום. מכיוון שחלק מתושבי המועצה לא עדכנו את כתובתם במרשם האוכלוסין, נדרשת כעת העברת רשימת שמות התושבים הרשומים מהמועצה למזכירויות היישובים, כדי שיוכלו לאתר את כתובותיהם ולפנות אליהם.
  3. צורך נוסף שעלה כאמור, עניינו בהעברת מידע לחברה הפועלת בתחום תשתיות מים וביוב בשטח המועצה. החברה מנהלת מאגר נכסים (מגורים, עסקים, חקלאות, גינון), אך אין בידיה מידע על כלל המתגוררים בנכס. מסירת הנתונים מהמועצה תאפשר מתן שירות משולב לתושב, התרעות למערך הרווחה במקרים חריגים (כגון העדר צריכת מים אצל קשיש ערירי), ופתרון יעיל ומהיר של תקלות תשתית.
  4. לנוכח צורכי העברת המידע, פנתה המועצה בבקשה לקבל הנחיה משפטית בדבר הקמתה והפעלה של הוועדה.

ב. מסגרת משפטית: מסירת מידע מגופים ציבוריים

  1. מנגנון מסירת מידע מגופים ציבוריים מוסדר בפרק ד' לחוק. מטרת ההסדרה היא לאזן בין צורך הגופים הציבוריים לייעל שירותים ובקרה, לבין שמירה על הזכות החוקתית לפרטיות והגנה על מידע אישי.
  2. ככלל, סעיף 23ב לחוק קובע איסור עקרוני בדבר מסירת מידע אישי מאת גוף ציבורי.
  3. "מידע אישי" מוגדר בחוק כ"נתון הנוגע לאדם מזוהה או לאדם הניתן לזיהוי", כאשר "אדם הניתן לזיהוי" מוגדר כ"מי שניתן לזהותו במאמץ סביר, במישרין או בעקיפין, ובכלל זה באמצעות פרט מזהה, כגון שם, מספר זהות, מזהה ביומטרי, נתוני מיקום, מזהה מקוון, או נתון אחד או יותר הנוגע למצבו הפיזי, הבריאותי, הכלכלי, החברתי או התרבות".
  4. "גוף ציבורי" מוגדר בחוק כ"משרדי הממשלה ומוסדות מדינה אחרים, רשות מקומית וגוף אחר הממלא תפקידים ציבוריים על פי דין". לענייננו, מועצה אזורית וועד מקומי – נחשבים שניהם ל"רשות מקומית" בהתאם להוראות חוק הפרשנות, התשמ"א-1981.
  5. מכל מקום, איסור העברת המידע הקבוע כאמור בסעיף 23ב לחוק מסויג באחד המקרים הבאים: "אם המידע פורסם לרבים על פי סמכות כדין, או הועמד לעיון הרבים על פי סמכות כדין, או שהאדם אשר המידע האישי מתייחס אליו נתן הסכמתו למסירה."
  6. סייג נוסף המתיר את העברת המידע האישי קבוע בסעיף 23ג לחוק, וזאת במקרים שבהם מסירת המידע "לא נאסרה בחיקוק או בעקרונות של אתיקה מקצועית –

(1) בין גופים ציבוריים, אם נתקיים אחד מאלה:

(א) מסירת המידע האישי היא במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסר המידע והיא דרושה למטרת ביצוע חיקוק או למטרה במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסר המידע או מקבלו;

(ב) מסירת המידע האישי היא לגוף ציבורי הרשאי לדרוש אותו מידע על פי דין מכל מקור אחר;

(2) מגוף ציבורי למשרד ממשלתי או למוסד מדינה אחר, או בין משרדים או מוסדות כאמור, אם מסירת המידע האישי דרושה למטרת ביצוע כל חיקוק או למטרה במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסר המידע או מקבלו;"

  1. אולם, בכל מקרה קובעת הוראה זו כי "לא יימסר מידע אישי כאמור שניתן בתנאי שלא יימסר לאחר."
  2. אם כן, מערכת העברת מידע בין גופים ציבוריים מיועדת לחול מקום בו מדובר בגוף ציבורי המעביר מידע לגוף ציבורי אחר; היא אינה חלה כאשר המידע מועבר לגוף שאינו מוגדר "גוף ציבורי" – שאז תחול הוראת סעיף 23ב לחוק על סייגיה, אותה יש להפעיל בהתאם להנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מיום 16 במרץ 2006 בנושא העברת מידע בין גופים ציבוריים:

תמונה שמכילה טקסט, גופן, צילום מסך, אלגברה

תוכן בינה מלאכותית גנרטיבית עשוי להיות שגוי.

ג. הקמת ועדה להעברת מידע בגופים ציבוריים

  1. הסייג המאפשר מסירת מידע אישי בין גופים ציבוריים שימש תשתית להתקנתן של התקנות ולהפעלתה של הוועדה להעברת מידע.
  2. התקנות מסמיכות את מנכ"ל הגוף הציבורי למנות ועדה להעברת מידע שתפקידה להחליט בבקשות למסירת מידע מן הגוף הציבורי וכן לאשר הגשת בקשות של הגוף הציבורי עצמו לקבלת מידע מאת גוף ציבורי אחר.
  3. על האבחנה בתנאי מסירת המידע, בסעיף 23ג לחוק, שבין בקשות לקבלת מידע מאת משרד ממשלתי או מוסד מדינה לבין בקשות לקבלת מידע מיתר הגופים הציבוריים, עמדה הרשות להגנת הפרטיות בהנחייתה בדבר העברת מידע בין גופים ציבוריים (להלן – "הנחיית הרשות להגנת הפרטיות"):

"כאשר הבקשה לקבלת מידע היא מאת משרד ממשלתי או מוסד מדינה - על הוועדה לבחון האם מסירת המידע דרושה למטרת  ביצוע כל חיקוק או למטרה במסגרת הסמכותית או התפקידים של מוסר המידע או מקבלו.

כאשר הבקשה למסירת מידע היא מאת גוף ציבורי אחר - על הוועדה לבחון האם מסירת המידע היא במסגרת הסמכויות או  התפקידים של מוסר המידע והאם היא דרושה למטרת ביצוע חקיקה או למטרה במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסר המידע או מקבלו. או לחלופין, האם הגוף הציבורי אשר ביקש את המידע רשאי לדרוש את אותו המידע על פי דין מכל מקור אחר."

  1. הרכבה המינימלי של הוועדה להעברת מידע, בהתאם לתקנות, הינו שלושה חברים: המנכ"ל או סגנו או עובד בכיר הכפוף אליו (אשר יכהן כיו"ר הוועדה); היועץ המשפטי של הגוף הציבורי או נציגו; ועובד של הגוף הציבורי שתחום עיסוקו ניהול מידע ואבטחתו.
  2. כך לדוגמה, עיריית תל אביב-יפו מנהלת ועדה לפי הרכב ותהליך מובנים שהוסרו בנוהל ייעודי של העירייה: הוועדה בוחנת ומחליטה בכל בקשה, קובעת דרישות אבטחה, תנאי שמירה והרשאות גישה, מתעדת החלטות ומעדכנת את רשם מאגרי המידע בהתאם לדרישות התקנות.
  3. כל בקשה למתן מידע בין גופים ציבוריים מחייבת מילוי טפסים ייעודיים, רישום של המידע המועבר, קבלת הסכמות מראש מהגורמים הרלוונטיים (מנהל מאגר, ממונה אבטחת מידע, יועץ משפטי), והודעה לרשם מאגרי המידע. מתן המידע מותנה גם בבדיקת מידתיות וסבירות, שמירה על אבטחת המידע, וצמצום הגישה למידע למינימום הנדרש. על כך נרחיב להלן.

ד. בחינת בקשות להעברת מידע

  1. בקשה להעברת מידע צריכה להיות ערוכה על גבי טופס א' בתוספת לתקנות; הסכמת הגוף הציבורי למסירת המידע צריכה להיעשות בטופס ב' בתוספת; וכל בקשה והסכמה כאמור חייבות לשאת אישור חתום של היועץ המשפטי והממונה על אבטחת מידע של שני הגופים – מוסר ומקבל המידע.
  2. בהתאם להנחיית הרשות להגנת הפרטיות, בחינת בקשה למסירת מידע תיעשה על ידי הוועדה להעברת מידע כדלקמן:
  • עמידה באישורים הנדרשים בתקנות - על הוועדה להעברת מידע לבחון האם הבקשה הוגשה על גבי טופס א' אשר אושר על ידי כל הגורמים רלבנטיים בגוף המבקש את המידע (מנהל מאגר המידע, הממונה על האבטחה, היועץ המשפטי והוועדה).
  • מעמדו של הגוף מבקש המידע - על הוועדה לבחון כתנאי מקדים האם מדובר בגוף ציבורי כהגדרתו בסעיף 23 לחוק.
  •  האם קיימת מניעה למסירת המידע - על הוועדה לבחון האם מסירת המידע לא נאסרה בחיקוק או בעקרונות של אתיקה מקצועית והאם לא הותנתה מסירתו בכך שהמידע לא יימסר לאחר.
  • מידתיות וסבירות - על הוועדה לבחון את מידתיות וסבירות הבקשה בהתייחס לרגישות המידע אותו מעוניינים להעביר, ולכך כי ככל שהמידע רגיש יותר יש צורך בהגנה רבה יותר על הפרטיות, תוך בחינת האלמנטים הבאים:
    • האם הבקשה מתאימה ליישום המטרה לשמה נדרש המידע ויש קשר הגיוני ביניהן.
    • האם העברת המידע באופן המבוקש היא אמצעי פחות פוגע מבין מגוון האמצעים למימוש אותה המטרה.
    • האם קיים יחס סביר בין המטרה לבין הפגיעה שנגרמת בזכות לפרטיות לשם השגתה.
  1. ככל שהוחלט למסור את המידע המבוקש, קובעת תקנה 4 לתקנות כי "אחראים מנהלי המאגר[1] של שתי המערכות לנקיטת פעולות אבטחה ובקרה ושל השימוש במידע במערכת המקבלת ברמה השווה לזו הנהוגה במערכת המוסרת."
  2. ע"פ הנחיית הרשות להגנת הפרטיות, על הוועדה להעברת מידע לבחון את אמצעי האבטחה של מאגר המידע בגוף המקבל את המידע בשלושה היבטים:
  • אמצעי מחשוב - סיסמאות כניסה למערכת, מידור בתוך מאגר המידע בין פרטי מידע שונים, אמצעי הגנה על חדירה מבחוץ וכד';
  • אמצעים פיסיים - מיקום המאגר, הגישה הפיסית אליו וכד';
  • אמצעי בקרה - תדירות הבדיקות שנעשו למניעת חדירה למאגר המידע מבחוץ, אופן הפיקוח על השימוש שנעשה במידע על ידי מורשי הגישה וכד'.
  1. עוד מדגישה ההנחיה כי על הוועדה להעברת מידע לבחון מי יהיו בעלי התפקידים שתינתן להם רשות לעיין במידע שנמסר, מספרם ולצורך איזו מטרה ניתנת להם הגישה למידע.
  2. בכל הנוגע לטיפול במידע עודף, ע"פ ההנחיה על הוועדה לבחון כיצד יש להשמיד מידע כאמור אשר נמסר באופן נלווה לבקשה העיקרית ומה עושים במידע ישן, אשר אין בו עוד שימוש.

ה. קביעת כללי גישה למאגרי מידע

  1. תפקיד נוסף המוטל על הוועדה להעברת מידע, בהתאם לתקנה 3א(ה) לתקנות, הינו קביעת "הוראות לענין ההרשאות וההגבלות בענין הגישה למאגרי המידע".
  2. הכוונה לענייננו ב"מאגר מידע" היא לכל "אוסף פרטי מידע אישי המעובד באמצעי דיגיטלי" לשימושה של המועצה (ס' 3 לחוק).[2]
  3. לפי הנחיית הרשות להגנת הפרטיות, על הוועדה להעברת מידע לקבוע קריטריונים בעניין כללי הגישה לכל מאגר המצוי ברשות הגוף הציבורי ולהגדיר בין היתר:
  • מי הם בעלי התפקידים הרשאים לעיין במידע?
  • אופן הגישה למאגר.
  • צמצום המידע אליו קיימת גישה למינימום הנדרש.
  • דרכי הבקרה.
  • קבלת דיווח תקופתי על אופן יישום הוראות הוועדה להעברת מידע.
  1. את כללי הגישה למאגרים כאמור יש לפרסם לציבור, בדומה להנחיות מינהליות.

ו. פרסום רשימת הגופים אליהם מועבר מידע דרך קבע

  1. התקנות מחייבות גופים ציבוריים לדווח לרשות להגנת הפרטיות על קבלת מידע דרך קבע. הודעה זו תערך לפי טופס ג' בתוספת לתקנות.[3]
  2. הנחיית הרשות להגנת הפרטיות כוללת דגשים חשובים לקראת ביצוע הדיווח:
  • על הגוף המוסר את המידע והגוף המקבל את המידע להיות מוגדרים כגוף ציבורי לפי סעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות.
  • מסירת מידע מאת גוף ציבורי אסורה, אלא אם:
    • המידע פורסם לרבים או הועמד לעיון הרבים על פי סמכות כדין.
    • האדם אשר המידע מתייחס אליו נתן הסכמתו למסירה.
    • מסירת המידע או קבלתו נעשתה על ידי רשות בטחון, כפי שהוגדרה בסעיף 19 לחוק, לשם מילוי תפקידה, ובלבד שמסירת המידע או קבלתה לא נאסרת בחוק.
    • מסירת המידע הינה במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסרי המידע והיא דרושה למטרת ביצוע חקיקה, או למטרה אחרת במסגרת הסמכויות או התפקידים של מוסר המידע או מקבלו.
    • מסירת המידע היא לגוף ציבורי הרשאי לדרוש את המידע על פי דין מכל מקור אחר.
  • הוועדה להעברת מידע בגוף המבקש את המידע אישרה את הבקשה בחתימתם של חברי הוועדה על גבי טופס בקשה לקבלת מידע מאת גוף ציבורי לפי חוק הגנת הפרטיות.
  • הגוף הציבורי המקבל את המידע והגוף הציבורי המוסר את המידע יהיו בעלי רישומי מאגרים בתוקף בפנקס מאגרי המידע.

ז. חובת הדיווח לרשות להגנת הפרטיות

  1. תקנה 7(ו) לתקנות קובע כי על מנהל מאגר מידע לנהל רשימה של כל מאגרי הגופים שאליהם נמסר מידע דרך קבע ממאגר המידע של הגוף הציבורי וכן סוג המידע המועבר.
  2. ע"פ הנחיית הרשות להגנת הפרטיות, על הרשימה לכלול את הפרטים הבאים:
  1. שם הגוף הציבורי אליו מועבר המידע.
  2. תדירות העברת המידע או עדכונו.
  3. אופן העברת המידע.
  4. סוג המידע המועבר.
  1.  יצוין כי אין לכלול ברשימה זו מאגרים של רשויות העוסקות בעניינים ביטחוניים, הנכללות בסעיף 13(ה) לחוק.
  2. את הרשימה יש להעמיד לעיון הציבור באתר האינטרנט של הגוף הציבורי.

ח. סיכום ויישום

  1. המועצה, כרשות מקומית, מהווה גוף ציבורי לפי החוק. חובת הקמת ועדה להעברת מידע וחובת קיום ההליך המוסדר חלה עליה בכל העברת מידע אישי לגוף ציבורי אחר, לרבות הוועדים המקומיים בתחום שיפוטה.
  2. ככל שהמידע שמבוקש להעבירו לוועדים המקומיים או לקבלו מהם נחשב למידע אישי כהגדרתו לעיל, הרי שיש לאשר הן את העברת המידע לוועדים המקומיים והן את הבקשה לקבל מידע מהוועדים המקומיים באמצעות הוועדה להעברת מידע.
  3. לעומת זאת, כאשר מדובר בגוף שאינו מוגדר כ"גוף ציבורי" על פי החוק, כגון תאגיד, לא חל ההסדר בנוגע לאישורה של הוועדה להעברת מידע. ככל שאכן מבוקש להעביר מידע הנחשב ל"מידע אישי", הרי שיש לפעול לפי הסייגים הקבועים בהוראת סעיף 23ב לחוק ולבחון האם מדובר במידע שפורסם כדין או לחלופין, האם ניתן להשיג את הסכמת התושבים להעברת המידע.
  4. אנו כאן לכל שאלה או הבהרה נוספת.

 

בברכה,

איתן מימוני, טבק ושות'

משרד עורכי דין


[1] הכוונה היא למאגר המידע המוחזק בידי הגוף הציבורי, כאשר ס' 3 לחוק מגדיר את מנהל המאגר כ"המנהל הכללי של גוף שבבעלותו או בהחזקתו מאגר מידע או מי שהמנהל הכללי הסמיכו לנהל את המאגר".

[2] עם זאת, בהתאם להגדרה זו לא ייחשב כ"מאגר מידע" אוסף הכולל "רק שם, מען ודרכי התקשרות, לגבי 100,000 בני אדם או פחות, שאינו מלמד כשלעצמו על מידע אישי נוסף לגבי בני האדם ששמותיהם כלולים בו, ובלבד שלבעל האוסף או לתאגיד בשליטתו אין אוסף אחר הכולל פרטי מידע אחרים לגבי אותם בני אדם."

[3] הדיווח נעשה באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של הרשות להגנת הפרטיות בכתובת https://www.gov.il/he/service/information_flow_between_public_bodies

חוות דעת - הפעלת שירותי שמירה

התבקשנו לבחון הסבת שירותי השמירה בישוב משירותים המופעלים על ידי חברת שמירה חיצונית לשירותי שמירה המופעלים באמצעות תושבי המושב והאם ניתן לאכוף ולחייב תושבים לקחת חלק בהפעלת שירותי השמירה במושב. להלן חוות דעתנו:

חוות דעת פינוי דחסנים

פינוי אשפה מכוח מכרז

זכות העיון של חברי המליאה בנתוני השכר של עובדי המועצה והתקשרויות עם יועצים

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכותם של חברי המליאה במועצה האזורית לעיין בנתוני השכר של עובדי המועצה בכלל ושל עובדי המועצה הבכירים בפרט וכן בפרטי התקשרויות עם יועצים. להלן חוות דעתנו:

חוק חדש יחייב רשויות מקומיות לשלם לספקים בפרקי זמן מוגדרים

חוק מוסר תשלומים תשע"ז-2017, והשלכותיו על רשויות מקומיות

הרצאה - קבלת תושבים ליישוב, ופרישת חברים מן האגודה הקהילתית

הרצאה מס' 3 בסדרת ההרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה

הרצאה - דירקטורים, בעלי תפקידים וועדות ביקורת באגודה השיתופית ובועד המקומי

הרצאה מס' 2 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה

הרצאה - היישוב כיישות משפטית

הרצאה מס' 1 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה

הרצאה - היטל השבחה

הרצאתו של עו"ד איתן מימוני בנושא "היטל השבחה", הועבר בפני מליאת המועצה האזורית מטה אשר ביום 20.2.2017.

הרצאה - היחס בין הועד המקומי והאגודה השיתופית

הרצאה שהועברה ע"י עו"ד תומר טבק בינואר 2017 לעובדי האגף לאיגוד שיתופי במסגרת יום עיון למשרד רשם האגודות השיתופיות

הרצאה- דיני עבודה ודיני מכרזים בועד המקומי ובאגודה השיתופית

הרצאה שהועברה על ידי משרדנו ביולי 2016 במועצה אזורית רמת הנגב.

הרצאה - יישוב סכסוכים בקיבוץ

הועברה בחודש אוקטובר 2013

הרצאה - ועדים מקומיים

הועברה בחודש מרץ 2015

דרכי הגבייה של הועד המקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדרכי הגבייה העומדות בפני ועד מקומי רגבה (להלן: "הועד") כנגד תושבים אשר אינם משלמים את מיסי הועד. להלן חוות דעתנו:

הרצאה- השכרת יחידות דיור ביישובים

הרצאה אשר העביר עו"ד איתן מימוני, במסגרת יום עיון בנושא השכרת דירות להנהלות יישובים.

המותר והאסור בחופי הרשות המקומית

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למותר והאסור בחופים אשר בתחומי הרשות המקומית. להלן חוות דעתנו:

זכאות עובד לתשלום עבור תוספת וותק, קרן פנסיה וקרן השתלמות בחופשה ללא תשלום

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכאותו של עובד לתשלומים עבור תוספת וותק, קרן פנסיה וקרן השתלמות, במהלך חופשה ללא תשלום.

כהונת יו"ר הוועד

נתבקשנו להתייחס לסוגיית משך כהונתו של יו"ר הועד באגודה, ולהלן חוות דעתנו:

שאלות ותשובות בעניין גביית חובות מיסי ועד מקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו במספר סוגיות הנוגעות לגביית חובות מיסי ועד מקומי. להלן חוות דעתנו:

אחריות חברי ועד הנהלה וחברי ועד מקומי במושב

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאחריות המקצועית וחשיפה לתביעות משפטיות של חברי וועד הנהלת האגודה במושב וחברי הועד המקומי במושב, ולהלן חוות דעתנו:

בחירת חברי ועד מקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לאופן בחירת חברי ועד מקומי בקבוץ בנסיבות בהן יש צורך במילוי מקום פנוי בוועד, ולהלן חוות דעתנו:

חובת דיווח למשטרה על נהג הסעות ששוחח על תכנים מיניים עם ילדי ההסעה

נתבקשנו לבדוק האם קמה לרשות המקומית חובת דיווח למשטרה על מעשיו של נהג הסעות אשרשוחח עם ילדי ההסעה על עניינים מיניים. להלן חוות דעתנו:

עניינים שונים הנוגעים לישיבות הועד המקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו במספר שאלות הנוגעות לנוכחות גורמים שונים בישיבות של הועד המקומי. להלן חוות דעתנו:

ניגוד עניינים – חבר ועד מקומי ועובד מתנ"ס

התבקשנו לחוות דעתנו בשאלה האם קיים ניגוד עניינים בין כהונת חבר ועד המקומי, לבין עבודתו במתנ"ס אשר בשליטה של המועצה האזורית. להלן חוות דעתנו:

ישיבה ראשונה של ועד מקומי ממונה

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע למספר עניינים הנוגעים ישיבתו הראשונה של ועד מקומי ממונה, ולהלן התייחסותנו:

החלפת נציג היישוב במליאת המועצה האזורית

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאופן בו ניתן להחליף את נציב היישוב במליאת המועצה האזורית, האם הדבר בסמכות המועצה או וועד היישוב, וכיצד נקבע מי יימלא את התפקיד. להלן חוות דעתנו:

דיווח נוכחות על ידי עובד

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרויות העומדות בפני מעסיק בכל הנוגע לעובדים אשר אינם מחתימים שעון נוכחות (אין מדובר במאגר ביומטרי) ובאשר לעובדים אשר אינם מגישים דו"ח נוכחות (להלן: "העובדים"), ולהלן חוות דעתנו:

כהונת בעלי תפקידים ברשות המקומית ובעמותה עירונית של הרשות

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלה, האם חבר מליאת רשות מקומית יכול לכהן כמנכ"ל עמותה עירונית בבעלותה של הרשות, והאם גזבר הרשות רשאי לכהן כגזבר עמותה זו. להלן חוות דעתנו:

זכות עיון במסמכי ועד מקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לזכות העיון במסמכי ועד מקומי של תושב היישוב, ולהלן חוות דעתנו:

השכרת שטחי פרסום במבנים ציבוריים על ידי הועד המקומי

נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס לשאלה האם באפשרות ועד מקומי להשכיר שטחי פרסום במבנים ציבוריים באחריותו. להלן חוות דעתנו:

פרישת חברים מן האגודה הקהילתית – סקירה משפטית

להלן סקירה שהכין משרדנו אודות המצב המשפטי באשר לסוגייה של פרישת חברים מן האגודות הקהילתיות, וזאת בעקבות פסק דין אשר ניתן לאחרונה שעסק בנושא בהרחבה:

הפסקת חברותו של חבר שאינו מתגורר בקיבוץ

התבקשנו לחוות דעתנו באשר להפסקת חברותו של חבר קיבוץ, בשל כך שהוא מתגורר בחו"ל ואינו נמצא בקשר עם הקיבוץ. להלן חוות דעתנו:

ייחוס חובות האגודה לחברי האגודה בקיבוץ

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלת אחריות חברי אגודה שיתופית קהילתית בקיבוץ (להלן: "האגודה") ביחס לחובותיה של האגודה וכן בנוגע לנוהל פירעון חוב האגודה במקרה בו חברי האגודה אינם בעלי אחריות אישית לחובותיה.

הקלטות ישיבת מליאת המועצה האזורית

נתבקשנו להתייחס לתיקון לצו המועצות המקומיות(מועצות אזוריות), הנוגע לחובה להקלטת ישיבות מליאת המועצה, ולהלן התייחסותנו:

אספקת מזון למוסדות חינוך

נתבקשנו לחוות דעתנו בקשר עם חובת אגודה קהילתית לרכוש מזון המיועד למוסדות חינוך שונים בתחומיה המנוהלים על ידה, מספק מזון בעל רישיון עסק.

חניית קרוואנים בחוף

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לשאלה – האם מותר להחנות קרוואנים בשטח המיועד לחניה לחוף. להלן חוות דעתנו:

התנהלות ועד מקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע ליחסי הועד מקומי עם האגודה השיתופית חקלאית ועם האגודה הקהילתית, וכן באשר לאפשרות של עובד המועצה לכהן כחבר ועדת ביקורת של ועד מקומי. ולהלן חוות דעתנו:

זהות ועדים בין ועד האגודה לועד המקומי – יו"ש

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למספר שאלות הנוגעות לסוגיית זהות הוועדים בין ועד מקומי לבין אגודה קהילתית (להלן: "האגודה") המצויים בשטחי יהודה ושומרון. להלן חוות דעתנו.

הקמת מערכת סולארית על גגות בשטחי מקרקעין אשר ניתנה בהם זכות שימוש

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרות להקים מערכת סולארית על גגות שטחי מקרקעין אשר ניתנה בהם זכות הרשאה. להלן חוות דעתנו:

חבר ועד מקומי הנעדר מישיבות הועד

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדינו של חבר ועד מקומי, אשר איננו משתתף בישיבות ועד, האם יו"ר הועד המקומי מוסמך לפטרו ולפנות למועמד הבא אחריו בתור באותה רשימה? להלן חוות דעתנו:

דו"ח ועדת ביקורת של הועד המקומי

התייחסות לדו"ח ועדת הביקורת של הועד המקומי.

בחינת מכתבי פרישה מהאגודה

נתבקשנו לחוות דעתנו לגבי תקינותם של מכתבי פרישה מאגודה קהילתית אשר שלחו מספר חברי אגודה. להלן התייחסותנו:

האיזון בין ועדת הביקורת של הועד המקומי לבין הועד המקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאיזון הנכון בין רצונה של ועדת הביקורת של הועד המקומי לבצע את עבודתה, לבין הפגיעה הנגרמת ביכולת התפקוד של הועד המקומי. להלן התייחסותנו:

מיסי קהילה ביישוב

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיה של הטלת וגביית התשלומים ביישוב קהילתי. להלן התייחסותנו:

האצלת סמכויות לועד המקומי

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למשמעות האצלת סמכויות מן המועצה לועד המקומי והאם יש במהלך זה כדי לחשוף את חברי הועד לתביעות משפטיות מן הגורמים השונים. להלן התייחסותנו:

אחריותם האישית של בעלי התפקידים באגודה

נתבקשנו לחוות דעתנו בשאלה - באילו מקרים תחול אחריות אישית על בעלי התפקידים באגודה ומה ניתן לעשות בכדי להבטיח כיסוי ביטוחי לבעלי התפקידים? ולהלן חוות דעתנו:

השכרת המרכז הקהילתי לצורך עריכת אירועים שונים

נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים (להלן: "המרכז" ו-"היישוב" בהתאמה). בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:

הרצאה - תקנות הערבות ההדדית

הועברה בחודש אוקטובר 2013

רישום תלמידים

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיות העולות מתוך מנגנון העברת תלמידים המתגוררים בשטחה של רשות מקומית, מחטיבת ביניים אזורית אחת לחטיבת ביניים אזורית אחרת, ולהלן חוות דעתנו:

התחייבויות הקיבוץ כלפי גורם מממן- דירות החברים

נתבקשנו לחוות דעתנו בדבר ההיבטים השונים הקשורים בחברי קיבוץ, המבקשים לבנות בית מגורים בקיבוץ בהתאם להחלטות שיוך הדירות.

היקף העסקה- סייעת רפואית

נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרותה של רשות מקומית להעסיק סייעת רפואית המלווה ילד בעל צרכים רפואיים ייחודיים (עד כדי סכנת חיים), במשך 6 ימים בשבוע, בהתאם לשעות הלימודים באותו מוסד חינוכי, וכן כיצד ביכולתה לפעול במקרה של סירוב מצד הסייעת הרפואית לעבוד בהתאם להיקף המשרה הנדרש, ולהלן חוות דעתנו:

העסקת קרובי משפחה בבית ספר

נתבקשנו על ידך לחוות דעתנו בנוגע להמשך העסקת מזכירה בבית ספר יסודי רשמי באמצעות רשות מקומית, אשר בעלה הינו מנהל בית הספר המועסק על ידי משרד החינוך, ולהלן חוות דעתנו:

הצבת מצלמות בכניסה ליישובים לצורך שימוש כראייה משפטית

האם לצורך שימוש בצילום כראייה משפטית, בקרות אירוע, מוטלת חובה על הישובים אשר בתחום מועצה האזורית להתריע בפני הנכנסים והיוצאים מיישובי המועצה, כי מוצבת מצלמה המתעדת את מעשיהם?

השכרת המרכז הקהילתי לצורך עריכת אירועים שונים

נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים. בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:

חובת החזקת גני הילדים ביישוב

נתבקשנו לחוות דעתנו ביחס לשאלה האם חלה על היישוב חובה להמשיך ולדאוג להחזקת גני הילדים (מעל גיל 3) בתחומו.

גביית תשלום גני ילדים

נתבקשנו לחוות דעתנו בעניין תוקפה החוקי של ההחלטה על הקמת גן יישובי, נוסף על מערכת הגנים המתוקצבת על ידי משרד החינוך, וכן גביית תשלומים מעבר לקבוע בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, באגודה אגודה שיתופית חקלאית להתיישבות קהילתית בע"מ מסוג יישוב קהילתי

הרחבת היקף עבודות במבנה המועצה האזורית

האם מועצה אזורית יכולה להרחיב היקפן של עבודות בנייה באמצעות אותו הקבלן או שמא יש צורך בעריכת מכרז חדש?

מדריך למועמד לבחירות לראשות עירייה

מטרתו של מדריך זה הינה להקל במעט את ההתמודדות עם סבך החוקים והתקנות, להבדיל בין עיקר וטפל, ולפרוש את המידע המשפטי הראשוני לו אתה זקוק בדרכך.

תעמולת בחירות אסורה באמצעות שימוש בעיתון רשות מקומית

האם פרסום בעיתון רשות מקומית מהווה הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959? מהן הדרכים לתקוף או למנוע את הוצאת העיתון המפר?

סמכות הועד המקומי להתקין פסי האטה

האם החלטת הוועד המקומי בקשר להצבת פסי האטה בכניסה ליישוב הינה חוקית?

סמכות וועד ממונה באגודה שיתופית ביחס לאסיפה הכללית

האם וועד שמונה ע"י רשם האגודות השיתופיות באגודה שיתופית, רשאי לאשר תקציבים ומאזנים וכן קבלת חברים לאגודה ללא אישור האסיפה הכללית של האגודה?

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: