חוות דעת משפטית - המחאת זכויות לצד ג' במסגרת הסכם עם קבלן שלא אושר ע"י הוועד
התבקשנו להכין חוות דעת משפטית, בהתאם לנתונים והמידע שהועבר אלינו, כדלקמן:
היישוב החליט לבנות מבנה יביל ולשם כך השקיע כסף בעצמו וגם חיפש משקיע נוסף שיישא בנטל הכספי של הבנייה ויהיה שותף של היישוב למשך תקופת זמן. היישוב מצא את הקבלן ובמקביל מצא משקיע. נערך הסכם מול הקבלן לאישור חברי הוועד טרם חתימה. היו מספר השגות לחברי הוועד וההסכם תוקן בהתאם.
אחד הסעיפים בהסכם היה לגבי נושא המחאת הזכויות לצד שלישי. בהסכם שהוצג ואושר ע"י חברי הוועד היה סעיף שהקבלן אינו יכול להמחות את זכויותיו לצד שלישי, אך בהסכם שאח"כ נחתם עימו בפועל מופיע סעיף שמתיר לדין את המחאת הזכויות. על ההסכם חתומים מורשה חתימה אחד, ללא חתימה של מורשה חתימה נוסף.
בניית המבנה הסתיימה, והיישוב הוציא את השכירות לקול קורא ומשפחה מהיישוב נבחרה לשכור את המבנה. בשלב שצריך היה להחתים את השוכר על הסכם שכירות התגלה לנו כי הקבלן המחה את זכויותיו לגורם אחר - בהתאם לחוזה עליו דין חתום מול היישוב.
כעת היישוב רוצה להבין מה מצבו המשפטי מול הקבלן והצד השלישי לו הועברו הזכויות.
להלן התייחסותנו:
1. אי חתימת ההסכם על ידי שני מורשי חתימה:
תקנה 31 לתקנות האגודות השיתופיות (רשויות האגודה), תשל"ה-1975 (להלן: "תקנות הרשויות"), קובעת כדלהלן:
(א) בכפוף לתקנות האגודה, יסמיך הועד לפחות שני אנשים שיהיו רשאים לחתום יחד על כל מסמך בשם האגודה, ובלבד שהרשם יהיה רשאי להתיר לסוג אגודות מינוי אדם אחד כמורשה חתימה כאמור ובתנאים שיקבע.
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), מסמך היוצר ערבות של האגודה יהיה בר תוקף רק אם הוא נושא את חתימותיהם של שני אנשים הרשאים לחתום בשמה כאמור בתקנת משנה (א).
ס' 88 לתקנון האגודה קובע כי:
"ועד ההנהלה יסמיך שניים או יותר מחבריו – או אחד או יותר מבין חבריו ובנוסף לכך אחד או יותר מעובדי האגודה- לחתום בשם האגודה על מסמכים ותעודות וחתימותיהם ביחד של שנים או יותר בין בעלי זכות החתימה האלה תתחייבנה, בצירוף חותמת האגודה, את האגודה/ וזאת בתנאי כי לפחות אחד החותמים בפועל בשם האגודה יהיה חבר ועד ההנהלה.
מהוראות הדין והתקנון עולה כי מסמך המטיל חיוב כספי על האגודה, חייב בחתימת שני מורשי חתימה.
בענייננו המדובר בהתחייבות כספית של האגודה כלפי צד ב', ובנסיבות אלה, חתימה על ההסכם כפי שנעשתה הינה באופן המנוגד לדין ובחריגה מהרשאה.
יצויין כי בהתאם לפסיקה, מקום בו היו חברי הוועד מעורבים בעריכת ההסכם (גם אם בסופו של דבר חסרה חתימה) ניתן לראות בכך כהסכמת האגודה את החותם להתקשר בהסכם.
וראו לדוגמה האמור בת"א (שלום ת"א) 3978-08-18 הדר מ.א.י.א יזמות בע"מ נ' כפר חב"ד מושב עובדים של חסידי ליובאוויטש להתיישבות חקלאית שיתופית בע"מ (נבו 4.12.2023):
"במתואר לעיל מצאתי די אחיזה למסקנה כי אפילו, שהסכם-ההיפרדות לא נחתם בחתימתם של שני מורשי-חתימה לפי החלטת-האגודה, הרי שבפועל היו גורמי-הנתבעת – חברי-הוועד, מר אשכנזי ונציגיהם של המיועדים להתיישב בהרחבה בתמונת-גיבושו והיו שותפים לעיצוב-תנאיו. ענין זה יכול להתיישב עם הרשאה למר רבינוביץ לפעול בסטייה מן ההחלטה – המוקדמת בחודשים ארוכים – שבפרוטוקול מישיבת-הוועד של ינואר 2016 בענינה של דרך-החתימה. אם כך הוא הדבר, הרי שמר רבינוביץ לא פעל בחריגה מהרשאה."
2. האם היה על הוועד לאשר ההסכם?
בס' ההגדרות בפקודת האגודות השיתופיות מוגדר ועד ההנהלה, כדלהלן:
"ועד" פירושו - המוסד המנהל של אגודה רשומה אשר בידו הופקדה הנהלת עסקיה של האגודה
ס' 23 (ג) לתקנות הרשויות קובע כי:
"הועד וחבריו יפעלו בתחום סמכויותיהם, בכפוף לתקנות האגודה והחלטות האסיפה הכללית, לטובת האגודה וללא הפליה."
ס' 34 (א) לתקנות הרשויות קובע כי:
"החלטות הועד מתקבלות ברוב קולות הנוכחים בישיבה, זולת אם נקבע בתקנון האגודה רוב גדול יותר לקבלת החלטות או לקבלת החלטה לענין מסויים"
ומהאמור עולה כי ניהול עסקי האגודה יתבצע על ידי ועד ההנהלה אשר יקבל החלטות בתחום סמכותו ברוב קולות.
היינו- החלטות ועד ההנהלה צריך שיתקבלו על ידי רוב חבריו. הדברים יפים בבחינת קל וחומר כאשר המדובר בהחלטות אשר יש בהן כדי להביא לחיוב כספי של האגודה.
התשובה לשאלה האם יש הכרח להביא לאגודה שינויים בהסכם שאושר תלויה בשאלה האם מדובר בשינויים מהותיים. ככל והשינוי מהותי עמדתנו הינה כי יש לאשרו בהנהלת האגודה.
3. תוקף הסכם שלא נחתם כדין כלפי צד ג'
ההגנה על צד שלישי אשר התקשר בהסכם בתום לב עוגנה בדין: ככלל אם פעל צד ג' בתום לב ובנאמנות ולא ידע או לא היה צריך לדעת על הפגם בחוזה, ייתן פעמים רבות בית המשפט תוקף לעסקה כלפיו כדי להגן על אינטרס ההסתמכות שלו, וזאת בהתאם לעקרונות דיני החוזים ולפי חובת תום הלב הכללית בחוק החוזים (חלק כללי). עקרונות אלה אף עוגנו בפסיקת בית המשפט העליון ברע"א 6339/97 רוקר נ' סלומון (פורסם בנבו).
בנוסף, בנושא שבנדון חלה דוקטרינת "שליחות נחזית"', וראו בעניין זה לדוגמה את פסיקת בית המשפט העליון בע"א 3264/01 בסנינו נ' אליה פ"ד נו(6) 566, שם נקבע כי:
"הגם שהשלוח פעל ללא הרשאת השולח, הרי משהציג השולח מצג אובייקטיבי של הרשאה בפני הצד השלישי, נוצרת שליחות ממש לפי חוק השליחות . גם אם הקיבוץ היה מרים את הנטל להוכיח שמנהל הקהילה חרג מסמכותו, העובדה שמנהל הקהילה ניהל את המגעים עם התובע, הגיע עמו להסכמות שהקיבוץ אימץ ופעל על פיהם והעובדה כי מנהל הקהילה חתם על הסכם הגישור/בוררות והטביע את חותמתו כבעל תפקיד בקיבוץ ליד חתימתו, כל אלה יצרו מצג בפני התובע, כי מנהל הקהילה מוסמך ורשאי להגיע להסכם גישור/בוררות עמו. שליחות נחזית זו יוצרת, כפי שנקבע בפסיקה, שליחות של ממש, אשר מחייבת את הקיבוץ."
4. ומכל האמור לעיל עולה כדלהלן:
4.1 התקשרות האגודה עם צד ג' בהסכם המטיל חובה כספית על האגודה יהיה תקף אם נחתם על ידי שני מורשי חתימה.
4.2 התקשרות אגודה המטילה חיוב כספי על האגודה צריך שתאושר על ידי ועד האגודה. כך גם ביחס לשינויים מהותיים בהתקשרות שאושרה.
4.3 בית משפט עשוי להכיר בתקפות הסכם כלפי צד ג', גם אם נעשה שלא בסמכות, מקום בו השתכנע בית המשפט כי צד ג' היה תם לב, לא ידע ולא היה עליו לדעת כי ההסכם נחתם בחוסר סמכות. בנוסף עשוי בית המשפט להכיר בתוקף הסכם כלפי צד ג' מקום בו הוצג לצד ג' מצג כי הגורם אשר התקשר עמו בהסכם היה מוסמך לעשות כן.
התבקשנו לבחון הסבת שירותי השמירה בישוב משירותים המופעלים על ידי חברת שמירה חיצונית לשירותי שמירה המופעלים באמצעות תושבי המושב והאם ניתן לאכוף ולחייב תושבים לקחת חלק בהפעלת שירותי השמירה במושב.
להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכותם של חברי המליאה במועצה האזורית לעיין בנתוני השכר של עובדי המועצה בכלל ושל עובדי המועצה הבכירים בפרט וכן בפרטי התקשרויות עם יועצים. להלן חוות דעתנו:
חוק מוסר תשלומים תשע"ז-2017, והשלכותיו על רשויות מקומיות
הרצאה מס' 3 בסדרת ההרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 2 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 1 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאתו של עו"ד איתן מימוני בנושא "היטל השבחה", הועבר בפני מליאת המועצה האזורית מטה אשר ביום 20.2.2017.
הרצאה שהועברה ע"י עו"ד תומר טבק בינואר 2017 לעובדי האגף לאיגוד שיתופי במסגרת יום עיון למשרד רשם האגודות השיתופיות
הרצאה שהועברה על ידי משרדנו ביולי 2016 במועצה אזורית רמת הנגב.
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדרכי הגבייה העומדות בפני ועד מקומי רגבה (להלן: "הועד") כנגד תושבים אשר אינם משלמים את מיסי הועד. להלן חוות דעתנו:
הרצאה אשר העביר עו"ד איתן מימוני, במסגרת יום עיון בנושא השכרת דירות להנהלות יישובים.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למותר והאסור בחופים אשר בתחומי הרשות המקומית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכאותו של עובד לתשלומים עבור תוספת וותק, קרן פנסיה וקרן השתלמות, במהלך חופשה ללא תשלום.
נתבקשנו להתייחס לסוגיית משך כהונתו של יו"ר הועד באגודה, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר סוגיות הנוגעות לגביית חובות מיסי ועד מקומי. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאחריות המקצועית וחשיפה לתביעות משפטיות של חברי וועד הנהלת האגודה במושב וחברי הועד המקומי במושב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לאופן בחירת חברי ועד מקומי בקבוץ בנסיבות בהן יש צורך במילוי מקום פנוי בוועד, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לבדוק האם קמה לרשות המקומית חובת דיווח למשטרה על מעשיו של נהג הסעות אשרשוחח עם ילדי ההסעה על עניינים מיניים. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר שאלות הנוגעות לנוכחות גורמים שונים בישיבות של הועד המקומי. להלן חוות דעתנו:
התבקשנו לחוות דעתנו בשאלה האם קיים ניגוד עניינים בין כהונת חבר ועד המקומי, לבין עבודתו במתנ"ס אשר בשליטה של המועצה האזורית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע למספר עניינים הנוגעים ישיבתו הראשונה של ועד מקומי ממונה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאופן בו ניתן להחליף את נציב היישוב במליאת המועצה האזורית, האם הדבר בסמכות המועצה או וועד היישוב, וכיצד נקבע מי יימלא את התפקיד. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרויות העומדות בפני מעסיק בכל הנוגע לעובדים אשר אינם מחתימים שעון נוכחות (אין מדובר במאגר ביומטרי) ובאשר לעובדים אשר אינם מגישים דו"ח נוכחות (להלן: "העובדים"), ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלה, האם חבר מליאת רשות מקומית יכול לכהן כמנכ"ל עמותה עירונית בבעלותה של הרשות, והאם גזבר הרשות רשאי לכהן כגזבר עמותה זו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לזכות העיון במסמכי ועד מקומי של תושב היישוב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס לשאלה האם באפשרות ועד מקומי להשכיר שטחי פרסום במבנים ציבוריים באחריותו. להלן חוות דעתנו:
להלן סקירה שהכין משרדנו אודות המצב המשפטי באשר לסוגייה של פרישת חברים מן האגודות הקהילתיות, וזאת בעקבות פסק דין אשר ניתן לאחרונה שעסק בנושא בהרחבה:
התבקשנו לחוות דעתנו באשר להפסקת חברותו של חבר קיבוץ, בשל כך שהוא מתגורר בחו"ל ואינו נמצא בקשר עם הקיבוץ. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלת אחריות חברי אגודה שיתופית קהילתית בקיבוץ (להלן: "האגודה") ביחס לחובותיה של האגודה וכן בנוגע לנוהל פירעון חוב האגודה במקרה בו חברי האגודה אינם בעלי אחריות אישית לחובותיה.
נתבקשנו להתייחס לתיקון לצו המועצות המקומיות(מועצות אזוריות), הנוגע לחובה להקלטת ישיבות מליאת המועצה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בקשר עם חובת אגודה קהילתית לרכוש מזון המיועד למוסדות חינוך שונים בתחומיה המנוהלים על ידה, מספק מזון בעל רישיון עסק.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לשאלה – האם מותר להחנות קרוואנים בשטח המיועד לחניה לחוף. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע ליחסי הועד מקומי עם האגודה השיתופית חקלאית ועם האגודה הקהילתית, וכן באשר לאפשרות של עובד המועצה לכהן כחבר ועדת ביקורת של ועד מקומי. ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למספר שאלות הנוגעות לסוגיית זהות הוועדים בין ועד מקומי לבין אגודה קהילתית (להלן: "האגודה") המצויים בשטחי יהודה ושומרון. להלן חוות דעתנו.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרות להקים מערכת סולארית על גגות שטחי מקרקעין אשר ניתנה בהם זכות הרשאה. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדינו של חבר ועד מקומי, אשר איננו משתתף בישיבות ועד, האם יו"ר הועד המקומי מוסמך לפטרו ולפנות למועמד הבא אחריו בתור באותה רשימה? להלן חוות דעתנו:
התייחסות לדו"ח ועדת הביקורת של הועד המקומי.
נתבקשנו לחוות דעתנו לגבי תקינותם של מכתבי פרישה מאגודה קהילתית אשר שלחו מספר חברי אגודה. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאיזון הנכון בין רצונה של ועדת הביקורת של הועד המקומי לבצע את עבודתה, לבין הפגיעה הנגרמת ביכולת התפקוד של הועד המקומי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיה של הטלת וגביית התשלומים ביישוב קהילתי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למשמעות האצלת סמכויות מן המועצה לועד המקומי והאם יש במהלך זה כדי לחשוף את חברי הועד לתביעות משפטיות מן הגורמים השונים. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בשאלה - באילו מקרים תחול אחריות אישית על בעלי התפקידים באגודה ומה ניתן לעשות בכדי להבטיח כיסוי ביטוחי לבעלי התפקידים? ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים (להלן: "המרכז" ו-"היישוב" בהתאמה). בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיות העולות מתוך מנגנון העברת תלמידים המתגוררים בשטחה של רשות מקומית, מחטיבת ביניים אזורית אחת לחטיבת ביניים אזורית אחרת, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בדבר ההיבטים השונים הקשורים בחברי קיבוץ, המבקשים לבנות בית מגורים בקיבוץ בהתאם להחלטות שיוך הדירות.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרותה של רשות מקומית להעסיק סייעת רפואית המלווה ילד בעל צרכים רפואיים ייחודיים (עד כדי סכנת חיים), במשך 6 ימים בשבוע, בהתאם לשעות הלימודים באותו מוסד חינוכי, וכן כיצד ביכולתה לפעול במקרה של סירוב מצד הסייעת הרפואית לעבוד בהתאם להיקף המשרה הנדרש, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו על ידך לחוות דעתנו בנוגע להמשך העסקת מזכירה בבית ספר יסודי רשמי באמצעות רשות מקומית, אשר בעלה הינו מנהל בית הספר המועסק על ידי משרד החינוך, ולהלן חוות דעתנו:
האם לצורך שימוש בצילום כראייה משפטית, בקרות אירוע, מוטלת חובה על הישובים אשר בתחום מועצה האזורית להתריע בפני הנכנסים והיוצאים מיישובי המועצה, כי מוצבת מצלמה המתעדת את מעשיהם?
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים. בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו ביחס לשאלה האם חלה על היישוב חובה להמשיך ולדאוג להחזקת גני הילדים (מעל גיל 3) בתחומו.
נתבקשנו לחוות דעתנו בעניין תוקפה החוקי של ההחלטה על הקמת גן יישובי, נוסף על מערכת הגנים המתוקצבת על ידי משרד החינוך, וכן גביית תשלומים מעבר לקבוע בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, באגודה אגודה שיתופית חקלאית להתיישבות קהילתית בע"מ מסוג יישוב קהילתי
האם מועצה אזורית יכולה להרחיב היקפן של עבודות בנייה באמצעות אותו הקבלן או שמא יש צורך בעריכת מכרז חדש?
מטרתו של מדריך זה הינה להקל במעט את ההתמודדות עם סבך החוקים והתקנות, להבדיל בין עיקר וטפל, ולפרוש את המידע המשפטי הראשוני לו אתה זקוק בדרכך.
האם פרסום בעיתון רשות מקומית מהווה הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959? מהן הדרכים לתקוף או למנוע את הוצאת העיתון המפר?
האם החלטת הוועד המקומי בקשר להצבת פסי האטה בכניסה ליישוב הינה חוקית?
האם וועד שמונה ע"י רשם האגודות השיתופיות באגודה שיתופית, רשאי לאשר תקציבים ומאזנים וכן קבלת חברים לאגודה ללא אישור האסיפה הכללית של האגודה?